اولین کاری که شما پس از خریداری کردن گاز باید انجام دهید این است که به اصول ایمنی در هنگام نصب اجاق گاز توجه کنید و نکات ایمنی آن را رعایت نمایید. اجاق گاز وسیله ای است که در همه آشپزخانه ها وجود دارد و از آن جایی که با مواد قابل اشتغال سر و کار دارد باید حتما اصول ایمنی آن را رعایت کرد و با توجه به این موضوع از آن استفاده کرد. پس نتیجه می گیریم که در هنگام خرید گاز های رومیزی و مبله فردار اولین چیزی که قبل از موارد دیگر یعنی طرح، رنگ و شکل ظاهری باید مورد توجه قرار داد ایمنی محصول است.

افرادی از سر بی احتیاطی و عدم توجه و رعایت نکات ایمنی با حوادث جبران ناپذیری مواجه شده اند که این شواهد نشان می دهد آمار به دست آمده از حوادث مربوط به اجاق گاز متاسفانه از وسایل گاز سوز دیگر بیشتر بوده است. در هنگام نصب و راه اندازی محصول خود حتما از کارشناسان در این زمینه و نمایندگی های محصول کمک بگیرید و در صورتی که خود اقدام به نصب محصول می کنید، اصول ایمنی آن را رعایت کنید و با در نظر گرفتن جانب احتیاط به نصب آن بپردازید.

حوادثی که مربوط به اجاق گاز است، اکثرا از خروج گاز پس از قطع شدن شعله و خاموش شدن اجاق گاز و یا هنگامی که غذای شما سر می رود اتفاق افتاده است. به همین خاطر نصب ترموکوپل از سوی سازمان استاندارد بر روی محصولات اجاق گاز الزامی است.

وظیفه ترموکوپل این است که به هنگام خاموش شدن شعله باعث قطع شدن جریان خروجی گاز می شود.

خرید نکات ایمنی هنگام نصب اجاق گاز | تایسز

مهم ترین نکات ایمنی در هنگام نصب اجاق گاز

۱- اولین مورد انتخاب یک مکان مناسب برای نصب اجاق گاز است. از نصب کردن اجاق گاز در کنار پنجره که عبور وزش باد است، بپرهیزید؛ زیرا سرعت باد باعث خاموش شدن شعله می شود ولی هنوز مولوکول های گاز در هوا پخش هستند که این عامل، خود باعث حادثه می شود برای استفاده از این محصول حتما از شیلنگ های مخصوص به آن استفاده کنید که دارای استاندارد باشند. هم چنین طول این شیلنگ های گاز بیش از یک و نیم متر نباشند.

۲- جریان هوای آشپزخانه باید آرام باشد.

به هیچ وجه اجاق گاز خود را در زیر پنجره و یا جایی که وزش شدید باد را به همراه دارد، قرار ندهید؛ زیرا که این کار باعث خاموش شدن شعله گاز می شود و گاها منجر به آتش سوزی در منزل تان هم می شود.

البته این موارد در اجاق گاز های مدل قدیمی و معمولی صدق می کند. امروزه مدل های جدید اجاق گاز در طرح های جدید روانه بازار شده اند که همه آن ها دارای عملکرد سنسور ترموکوپل هستند که به هنگام خاموش شدن شعله به هر علت، به وسیله ترموکوپل دوباره شعله روشن می شود.

مطالب مرتبط : جرقه زدن مداوم فندک گاز به چه علت است؟

۳- از ظروف و وسایلی که در برابر شعله گاز مقاوم هستند در کنار اجاق گاز خود استفاده کنید و از قرار دادن ظروف پلاستیکی در نزدیکی اجاق گاز خود اجتناب کنید زیرا که وسایل پلاستیکی در مواجه با حرارت و شعله های گاز تغییر شکل می دهند و باعث خسارت نیز می شوند برای جلوگیری از این اتفاقات این ظروف را با فاصله از اجاق گاز نگه داری کنید.

۴- فاصله هود خود را با اجاق گاز تنظیم کنید این فاصله باید ۷۰ سانت باشد.رعایت فاصله قانونی هود با گاز در آشپزخانه باعث می شود خسارات وارده به هود به حداقل برسد و عمر مفید آن افزایش یابد.

۵- هنگام نصب اجاق گاز خود حتما به فاصله آن با دیوار کناری و دیوار پشتی توجه کنید. فاصله اجاق گاز با دیوار کناری و دیوار پشتی به ترتیب ۱۰ سانتی متر و ۵ سانتی متر باید باشد. رعایت این فاصله باعث می شود تا حرارت از اجاق گاز به خوبی به بیرون هدایت شود و شما بتوانید استفاده بهینه از اجاق گاز خود داشته باشید.

خرید نکات ایمنی هنگام نصب اجاق گاز | تایسز

۶- از نگه داری مایعات و یا مواد قابل اشتغال مثل بنزین، تینر و… جدا برهیزید. وجود این مواد اشتعال زا در کنار اجاق گاز می تواند حوادث خطرناکی را به همراه داشته باشد؛ پس حتما به نکات ایمنی در این زمینه توجه کنید.

۷- سطح زیر اجاق گاز با سطح زمین باید حداقل ۱۰ سانتی متر فاصله داشته باشد تا به وسایل در آشپزخانه اسیبی وارد نشود. در هنگام نصب اجاق گاز توجه داشته باشید که اجاق گاز در کنار لوله گاز شهری قرار نداشته باشد تا در معرض حوادثی مثل انفجار و آتش سوزی قرار نگیرید.

8- پس در هنگام نصب اجاق گاز حتما از کارشناسان مربوطه راهنمایی بخواهید و اگر که اجاق گاز شما در مجاورت لوله گاز شهری است با کمک کارشناسان نسبت به تغییر مسیر لوله اقدام نمایید.

9- تحت هیچ شرایطی از اتصال لوله های آب و شیلنگ های جنس استیل و مسیر هایی که غیر اصولی وفنی لوله گاز به کار رفته استفاده نکنید.

10- بعد از این که نکات ایمنی را در هنگام نصب و راه اندازی اجاق گاز رعایت کردید اجاق گاز های صفحه ای را به شکلی صحیح در روی صفحه کابینت جاساز کنید تا به اصطلاح فیت شود.

11- در هنگام نصب محصول خود حتما از تجهیزات و وسایل استاندارد نظیر بست مناسب، شیلنگ که قطر آن و هم چنین جنس آن مناسب باشد، استفاده کنید.

12- در هنگام نصب اجاق گاز از مدل رومیزی آن که بر روی صفحه کابینت قرار داده می شود، حتما از درزگیر پلاستیکی استفاده کنید و در مکان هایی که مشخص نموده اید، بچسبانید. این نوار ها در کارتن محصول از طرف کارخانه سازنده محصول قرار داده شده اند و نمایندگی محصول موظف است تا هنگام راه اندازی این نوار ها را در جاهای تعیین شده بچسباند. این نوار ها از عبور کثیفی ها، چربی ها، تکه های غذا و گرد و خاک به زیر گاز جلوگیری می کنند و موجب چسبیدن و تکان نخوردن صفحه اجاق گاز می شوند. این کار ایمنی بیشتری را در هنگام آشپزی کردن به همراه دارد.

13- بعد از این که اجاق گاز خود را نصب نمودید سرویس کار باید با استفاده از مقداری آب و کف نسبت به تست نشت آن اقدام نماید و در صورتی که نشت احتمالی وجود داشت آن را برطرف نموده و سپس شعله ها را روشن نماید.

14- از اتصال کابل برق به پریز های بالای صفحه گاز جدا خود داری فرمایید و کابل برق را به جایی دیگر و در زیر کابینت انتقال دهید.

ایمنی شرط اول کارخانه تایسز است. با خرید اجاق های تایسز، همیشه ایمن بمانید.