یکی از وسایلی که در هر آشپزخانه ای یافت می شود اجاق گاز است. این وسیله پر کاربرد، نیاز هر روزه هر کدبانوی منزلی است که از پختن انواع غذاها گرفته تا دم کردن دم نوش های خوش طعم از آن استفاده می کند. پر کاربرد ترین نوع اجاق در منازل، اجاق گازی است چون انرژی گاز هم مقرون به صرفه است و هم بیشتر از بقیه انرژی ها در دسترس می باشد. البته که این وسیله ی مهم و کاربردی نیز همچون بقیه ی وسایل آشپزخانه دچار خرابی و نقص می گردد. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در زمینه چگونگی تعمیر و عیب یابی اجاق گاز در اختیار خوانندگان قرار دهیم.

نکات نصب اجاق گاز

1.اجاق گازها به هیچ عنوان نباید در محیط های کوچک و سربسته نصب گردند چون در این محل ها امکان خروج گازهای ایجاد شده در اثر سوخت وجود ندارد.

2.اجاق گاز نباید در محلی نصب شود که امکان وزش باد مستقیم وجود داشته باشد.

3.برای اتصال شیلنگ به لوله ی گاز شهری باید از بست با کیفیت عالی استفاده شود.

4.طول شیلنگ نباید خیلی زیاد باشد. استاندارد آن حداکثر 1.5 متر می باشد و باید حتما از شیلنگ مخصوص گاز استفاده شود.

5.پس از اتصال شیلنگ به لوله، با کف صابون از نشت گاز اطمینان حاصل کنید.

6.مراقب باشید که غذایی که روی اجاق گذاشته اید سر ریز نشود.

7.برای تمیز کردن صفحه ی اجاق گاز از سیم ظرفشویی استفاده نکنید.برای پاک کردن، یک پارچه مرطوب و مقداری مواد شوینده مخصوص این کار کفایت می کند.

تعمیر و عیب یابی اجاق گاز

در اینجا به بیان عیب هایی که یک اجاق ممکن است پیدا کند، می پردازیم:

1. شعله اجاق گاز روشن نمی شود

اجاق های گازی بر خلاف اجاق های برقی لازم است که با کبریت و یا فندک روشن شوند. گاهی برای روشن کردن شعله ممکن است دچار مشکل شوید که در اغلب موارد، مشکل به شکلی است که خودتان می توانید آن را برطرف نمایید.

در ادامه به شما یاد می دهیم که چه عکس العملی نشان دهید.

اگر شعله اجاق گاز شما روشن نمی شود، ممکن است تکه های غذا و یا چربی حاصله از روغن مسیر جریان گاز را مسدود کرده باشند.

راه حل: سر شعله های مشعل مشکل دار را برداشته و ابتدا با یک دستمال تمیز و مایع ظرفشویی اطراف آن را به خوبی تمیز کنید سپس سرشعله و پایه آن را در سرکه و یا آب گرم بگذارید تا مدتی بماند سپس با یک برس نرم آن را کاملا تمیز کنید.

اگر هنوز هم چیزی باقی مانده، با یک خلال دندان و یا سوزن نوک تیز آن را خارج کنید. در آخر سرشعله ها را در جایش قرار دهید و شعله اجاق را روشن کنید.

اگر این روش ها کار ساز نبود حتما مشکل در لوله گاز و یا در خود اجاق می باشد که لازم است با یک تعمیر کار حرفه ای مشورت نمایید.

خرید عیب یابی اجاق گاز | تایسز

2. قطع شدن اتصال ها

احتمال دارد که در هنگام نصب اجاق گاز سیم های جرقه زن به درستی به قسمت کنترل متصل نشده باشند که در این صورت برای روشن شدن شعله جرقه ای ایجاد نمی شود.

راه حل: ابتدا دو شاخ اجاق گاز را از پریز برق خارج کنید، سپس سرشعله ی معیوب را برداشته و به دنبال سیم های اتصال بگردید، هر کدام که دچار قطعی شده وصل کنید و دوباره سرشعله را سر جایش قرار دهید.

اجاق گاز را به برق وصل کنید و شعله را امتحان کنید.

اگر پس از بررسی اتصال سیم ها باز هم فندک عمل نمی کند و جرقه برای روشن شدن شعله ایجاد نمی شود در این مرحله باید سیستم جرقه زن را بررسی کنید. برای این کار باید سرشعله ها را برداشته و سپس سینی اجاق نیز کاملاً برداشته شود تا اجزا داخلی اجاق کاملاً دیده شود. سپس سیم های متصل را در آورده و پیچ های جرقه زن را باز کنید و از فروشگاه ها و یا نمایندگی های فروش قطعات یدکی اجاق، یک جرقه زن سالم تهیه نمایید.

جرقه زن جدید را به اجاق وصل کنید و بقیه قسمت های اجاق را نیز سر جایش قرار دهید. دو شاخ اجاق را به برق وصل کنید و دوباره روشن شدن شعله ها را امتحان کنید.

3. مشعل های خیس یا کثیف

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن شعله ممکن است به دلیل رطوبت و آب داخل مشعل باشد که بعد از تمیز کاری گاز هنوز در سوراخ های مشعل باقی مانده است.

در این حالت فندک به خوبی عمل می کند و جرقه ایجاد می شود ولی تا مادامی که مشعل خشک نشود شعله روشن نخواهد شد.

برای رفع این مشکل، قبل از این که اجاق را تمیز کنید، دو شاخ اجاق را از برق خارج کنید و پس از تمیز کردن سرشعله ها برای خشک کردن آن ها یا از یک سشوار استفاده کنید و یا به مدت یک ساعت به آن زمان دهید و سپس شعله را روشن کنید تا رطوبت کاملا از بین برود.

بیشتر بخوانید : علت دود کردن اجاق گاز چیست؟

4. سرپوش یا سرشعله ها در جای درست قرار نگرفته

گاهی علت روشن نشدن شعله ممکن است به خاطر درست قرار نگرفتن سرشعله ها و یا سرپوش سیاه رنگ باشد.

5. پیلوت خاموش می شود

دلیل اول: ممکن است میزان گازی که به پیلوت می رسد خیلی کم باشد. برای رفع این عیب باید شعله پیلوت را تنظیم نمایید.

دلیل دوم: هوای زیادی به محفظه مخلوط کن اجاق وارد می شود. اگر اجاق گاز شما دارای محفظه مخلوط کن می باشد صفحه محفظه را کمی ببندید.

6. نوک مشعل ها زرد رنگ می سوزد

علت این مشکل این است که هوا در محفظه مخلوط کن اجاق کم است. برای رفع این مشکل باید صفحه ی تنظیم مخلوط کن را کمی باز نمایید.

7. شعله وزش دارد و با ایجاد صدا می سوزد

این مشکل به این دلیل در اجاق ایجاد می شود که نسبت هوا به گاز در محفظه مخلوط کن زیادتر است که برای برطرف کردن آن باید صفحه مخلوط کن را کمی ببندید.

8. شعله دود می کند

علت دود کردن شعله این است که نسبت گاز موجود در محفظه مخلوط کن نسبت به میزان هوای آن بیشتر است.

9. شعله مشعل خیلی بلند است

در این حالت میزان گاز و هوای موجود در محفظه مخلوط کن هر دو زیاد است و فقط لازم است مقدار هر دو کم شود.

10. فر روشن نمی شود

دلیل روشن نشدن فر دو چیز است :

  1. شعله پیلوت خاموش است
  2. تایمر درست تنظیم نشده است

برای رفع آن اول پیلوت را روشن نمایید، سپس تایمر فر را تنظیم کنید.

11. فر در درجه حرارت تنظیم شده ثابت نمی ماند

اگر فر شما در درجه حرارتی که تنظیم کرده اید باقی نمی ماند و شعله آن کم می شود، دلیل آن این است که ترموستات آن به درستی تنظیم نشده.

برای رفع این مشکل ترموستات فر را مطابق با آنچه در دفترچه راهنما توضیح داده شده بررسی و تنظیم نمایید.

12. رفع بوی بد فری که تازه خریداری شده

اگر به تازگی اجاق گاز فردار خریداری کرده باشید پس از اولین استفاده متوجه بوی بد محفظه فر خواهید شد.

ما به شما توضیح خواهیم داد که علت این بو چیست و برای رفع آن چه اقداماتی را باید انجام دهید.

علت بو چیست؟

تولید کنندگان اجاق گازهای جدید علت این بوی سوختگی را به خاطر گرم شدن عایق هایی می دانند که محفظه فر را احاطه کرده اند. اولین باری که شما فر را روشن می کنید و دمای داخل محفظه بالا می رود عایق ها گرم شده و بوی ذوب و سوختگی به مشام می رسد. پس لازم است که اولین بار پس از روشن کردن فر پخت و پز انجام ندهید تا غذای شما دچار بو و مزه نشود.

چگونه می توان این بوی بد گاز را از بین برد؟!

برای این کار فن هود را روشن کنید و تمام در و پنجره ها را باز کنید سپس فر را روی بالاترین درجه آن قرار دهید و به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت اجازه بدهید تا فر در این دما روشن بماند.

اگر بعد از انجام این کار باز هم محفظه فر بو می داد، این کار را یک یا دو بار دیگر نیز انجام دهید. زمانی که دیگر بوی سوختگی احساس نکردید فر را خاموش کرده تا کاملا سرد شود و محفظه را با آب گرم و صابون تمیز نمایید.

در این مقاله سعی بر این شد تا طریقه عیب یابی اجاق گاز را به شما آموزش داده و عیب های احتمالی که ممکن است برای هر اجاقی پیش آید را عنوان کرده و راه های رفع آن را نیز برای شما توضیح دهیم. امیدواریم که مورد توجه شما قرار گرفته باشد.