یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر اجاق گازی پیش بیاید، روشن نماندن شعله فر اجاق گاز است. در این مطلب از تایسز مگ قصد داریم تا دلایل به وجود آمدن این مشکل و راه های برطرف نمودن آن را توضیح دهیم. یکی از وسایل ضروری و پر کاربرد در هر آشپزخانه ای اجاق گاز است. در واقع اجاق گاز وسیله ای است که تمام اعضای خانواده با آن سر و کار داشته و در تهیه ی تمام وعده های غذایی از صبحانه گرفته تا شام نقش بسزایی دارد.

امروزه اجاق گاز ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند و اکثر آن ها دارای محفظه ی فر می باشند. پس از انتخاب و خرید اجاق گاز فردار، باید در نگهداری و مراقبت از آن کوشا باشید تا سالیان سال همراه تان باشد. شاید تا به حال برای شما نیز پیش آمده که غذای خود را آماده کرده اید و برای طبخ داخل فر گذاشته و پس از روشن کردن فر، با خیال راحت آشپزخانه را ترک نموده اید.

اما وقتی به سراغ فر می روید با یک غذای نپخته و یا نیم پز شده مواجه می شوید. بله، شعله ی فر اجاق در همان ابتدا یا اواسط پخت غذا خاموش شده و فرآیند پخت غذا کامل نشده است. در این شرایط باید به دنبال علت یا علل روشن نماندن شعله فر اجاق گاز باشیم. دلایل خاموش شدن شعله ی فر می تواند موارد زیر باشد:

روشن نماندن شعله فر اجاق گاز
  1. تایمر به درستی تنظیم نشده است

تایمر وظیفه ی هماهنگی اجزاء و قطعات فر را بر عهده دارد. اگر تایمر به درستی تنظیم نشود، شعله ی فر ممکن است در حین پخت غذا خاموش شود. برای رفع این مشکل کافی است تا تایمر فر را به درستی تنظیم نمایید.

  1. خرابی ترموستات

یکی از اجزاء مهم داخل فر، ترموستات می باشد. وظیفه ی ترموستات جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه ی فضای داخل فر است. اگر ترموستات به هر دلیلی خراب شود، شعله ی فر پس از گذشت مدت کوتاهی خاموش خواهد شد تا از بالا رفتن درجه حرارت داخل فر جلوگیری شود. برای رفع این مشکل باید یا ترموستات را تعمیر کنید یا آن را تعویض نمایید. که در هر صورت کار شما نیست و باید کار را به دست یک متخصص بسپارید.

  1. پیلوت مسدود شده است

گاهی علت روشن نماندن شعله فر اجاق گاز، خاموش بودن پیلوت است که با روشن کردن آن، مشکل برطرف خواهد شد.

گاهی شعله ی پیلوت روشن می شود ولی ارتفاع آن کم است. به همین دلیل پس از گذشت چند دقیقه خاموش خواهد شد. برای رفع این مشکل، ابتدا شعله ی فر را خاموش نمایید و اجازه دهید تا سرد شود. سپس قاب پیلوت را برداشته و با یک وسیله ی نوک تیز به آرامی سوراخ های پیلوت را تمیز کنید. مراقب باشید تا آسیبی به پیلوت وارد نکنید. اگر پس از تمیز کردن سوراخ های پیلوت باز هم شعله ی فر خاموش شد، این بار باید پیلوت را کاملا تعویض نمایید که این کار باید به دست تعمیر کاران حرفه ای انجام شود.

  1. فر داغ شده است

اگر در زمان روشن بودن شعله ی فر اکسیژن کافی به آن نرسد، حرارت محفظه ی داخل فر تا حد زیادی بالا می رود که در این حالت ترموستات وارد عمل شده و شعله ی فر را خاموش می کند تا دمای داخل فر را تنظیم نماید.

در این مقاله به شرح علل خاموش شدن شعله ی فر پرداختیم و برای برطرف نمودن آن نیز راهکار هایی ارائه کردیم. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تعمیر فر اجاق گاز به مهارت و تخصص بالایی نیاز دارد. اگر متوجه ایرادی در دستگاه فر خود شدید بهتر است برای عیب یابی و رفع آن، تعمیر کاران حرفه ای را در جریان قرار دهید و از دست کاری اجاق گازتان اجتناب نمایید.

مطالعه بیشتر: رونمایی از محصول فر هوشمند تایسز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت

مطالعه بیشتر: روز جهانی غذای تند؛ 26 دی – 16 ژانویه