با کوچک شدن آشپزخانه‌ها دیگر اجاق‌گازهای قدیمی که به اجاق‌گازهای مبله معروف هستند چندان کاربردی ندارند زیرا فضای زیادی را اشغال می‌کنند. اجاق‌ گازهای رومیزی کم‌کم جای گازهای مبله را می‌گیرند و تحولی بزرگ در تجهیزات آشپزخانه به‌شمار می‌روند. گازهای رومیزی یا صفحه‌ای که تنها چند سال است وارد بازار شده‌اند و هنوز چندان در همه آشپزخانه‌ها جا نیفتاده اند، از لحاظ ظاهری و تکنولوژی تنوع زیادی در بازار دارند و زیباترند و فقط سطح کوچکی از آشپزخانه شما را اشغال می‌کنند. این مدل گاز فضایی مدرن و شیک از آشپزخانه می‌سازد. از آن‌جا که اجاق گاز از مهم‌ترین وسایل آشپزخانه محسوب می‌شود و کاربرد زیادی دارد بنابراین انتخاب مناسب آن از اهمیت زیادی برخوردار است. انتخاب این نوع گاز دست شما را برای طراحی باز می‌گذارد و اجازه انعطاف بیشتری را به شما می‌دهد. انتخاب گاز رومیزی مناسب نیاز به تحقیق دارد که در این مقاله می‌خواهیم چند نکته کاربردی برای خرید اجاق گازی رومیزی را ارائه کنیم.

اجاق گاز رومیزی در انواع مختلف الکتریکی، القایی و گازی ساخته می‌شوند که واقعا انتخاب بین آن‌ها سخت است زیرا تجربه پخت و پز با هر کدام متفاوت است.

مدل‌های مختلف اجاق گاز رومیزی براساس جنس صفحه

اجاق‌ گاز رومیزی استیل

این مدل زیبایی و مقاومت بالایی دارد و طرفدارانش بیشتر است. مواد غذایی به سطح آن نمی‌چسبند و خیلی راحت می‌توان سطح آن را تمیز کرد. اجاق گاز رومیزی استیل در دو مدل ساده و آجدار در بازار وجود دارد. در مدل ساده امکان خش برداشتن سطح اجاق زیاد است و سطحی براق دارد. در مقابل مدل آجدار ضدخش است اما تمیز کردن آن به‌دلیل سطح خشن‌تری که دارد سخت است و رفته رفته رنگش کدر خواهد شد.

استیل دوام و ماندگاری بالایی دارد و کثیفی و گرد و خاک و لکه‌های غذایی را مثل سطح شیشه نشان نمی دهد و از این‌رو نیازی نیست که هر روز سطح آن را تمیز کنید.

اجاق گاز رومیزی شیشه‌ای

نسبت به اجاق گاز استیل زیبایی بیشتری دارد. جنس آن‌ها از شیشه‌های نشکن است که در برابر ضربه و خش مقاوم هستند و با پخت و پز زیاد و طولانی آسیبی به شیشه‌های آن وارد نمی‌شود. ظاهری شیک دارد و تمیز کردن آن ساده و راحت است. یکی از معایب آن زود کثیف شدن و به جا ماندن لک‌ها بلافاصله بعد از طبخ غذا است. برای همین باید بعد از هر طبخ آن را تمیز کنید تا ظاهر زیبای خود را حفظ کند. قیمت کمتری هم نسبت به اجاق گازهای صفحه استیل دارد.

انواع مختلف اجاق گاز رومیزی برحسب نوع مصرف

اجاق گاز رومیزی گازی

این مدل برای پخت و پز زیاد با حرارت بالا مناسب است و برای آشپزهای خانگی و حرفه‌ای بهترین گزینه است. این مدل هم درجه حرارت بالایی دارد و هم با اتصال به گاز شهری کار می‌کند.

اجاق گاز رومیزی برقی

این مدل با برق کار می‌کند و فرقش با اجاق گازی در این است که شعله مستقیم ندارد و حرارت از طریق المنت‌ به غذا منقل می‌شود. در مدل‌های پیشرفته برقی می‌تواند حرارت و زمان دلخواه خود را تنظیم کنید. مصرف برق‌شان بالاست و نسبت به اجاق‌های گازی زمان بیشتری برای گرم شدن نیاز دارند.

خرید خرید اجاق گاز رومیزی | تایسز

اجاق گاز رومیزی القائی

این مدل از الکترومغناطیس برای ایجاد حرارت استفاده می‌کند. یعنی به‌وسیله‌ی میدان مغناطیسی گرما و حرارت بین ظرف و شعله گاز منتقل می‌شود. برای پخت و پز با این گازها ظروف مصرفی باید رسانا باشند. در این مدل‌ها نیز می‌توان درجه حرارت را تنظیم کرد و سریع‌تر از گازهای الکتریکی گرم می‌شوند. نسبت به اجاق‌های گازی و برقی ایمنی بیشتری دارند زیرا خطر آتش‌سوزی بسیار پایین است.

اولین گزینه برای انتخاب اجاق گاز رومیزی، شکل ظاهری آن است که در اشکال مستطیل، دایره و حتی ذوزنقه‌ای طراحی و تولید می‌شود. انتخاب شکل مناسب آن بستگی به طراحی آشپزخانه و سلیقه خودتان دارد. جنس صفحه نیز نکته بعدی است که باید مدتظر قرار داد. جنس اجاق گازهای رومیزی از شیشه، استیل و سرامیک است و تفاوت آن‌ها فقط در جنس صفحه است و قطعات داخلی آن‌ها هیچ تفاوتی ندارند.

یکی از  مسائل مهمی که در هنگام خرید اجاق گاز رومیزی باید به آن توجه کرد تعداد شعله‌های آن است. این اجاق گازها از تک شعله تا شش شعله وجود دارند که رایج‌ترین آن‌ها دو شعله، چهار شعله و پنج شعله است. شما می‌توانید تعداد شعله‌ها را برحسب میزان استفاده‌ای که دارید و هم‌چنین حجم پخت و پز روزانه‌تان انتخاب کنید. اندازه معمول اجاق گازهای رومیزی بازار ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ سانتی‌متر است ولی اندازه‌های متنوع‌تری نیز با توجه به شکل طراحی آن وجود دارد. هنگام خرید به اندازه هود خود توجه داشته باشید تا اندازه هود و گاز با هم تناسب داشته باشند.

چرا گاز رومیزی را انتخاب کنیم:

گاز رومیزی نسبت به اجاق گاز مبله مزیت‌هایی دارد که در زیر آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

  • بهترین گزینه برای آشپزخانه‌های کوچک امروزی است. حجم خیلی کمتری را نسبت به گازهای قدیمی اشغال می‌کنند و هنگام اسباب‌کشی یا خانه‌تکانی حمل و جابه‌جایی آن‌ها ساده است.
  • از مزایای این گازها ایمنی بالاتر آن‌ها نسبت به گازهای دیگر است و خطر آتش‌سوزی در آن‌ها به‌شدت پایین است که گزینه‌ای عالی برای افرادی است که در خانه کودک خردسال دارند.
  • بسیاری از سرآشپزهای حرفه‌ای از گاز رومیزی استفاده می‌کنند چون توان حرارتی آن‌ها بالا است. مدت زمان طبخ غذا در آن‌ها کم‌تر است و می‌توان درجه حرارت را سریع کم و زیاد کنید.
  • به‌غیر از کاربردی بودن گازهای رومیزی باید گفت که این مدل گازها ظاهر لوکس و شیکی نیز دارند و مدل‌های متنوعی نیز در بازار است که دست شما را در انتخاب باز می گذارد.
  • مصرف برق اجاق گازهای رومیزی به دلیل توان پایین، نسبت به اجاق‌های مبله کمتر است.
  • دارای سنسورهای اتوماتیک و دیجیتال هستند. مجهز به ترموکوپل هستند مثلا اگر در نبود شما مواد غذایی مثل شیر سر برود و شعله خاموش شود، جریان گاز قطع می‌شود و خطر گازهای قدیمی را ندارد.
خرید خرید اجاق گاز رومیزی | تایسز

با وجود مزایای خرید اجاق گاز رومیزی، این گازها معایبی نیز دارند از جمله:

  • با خرید اجاق گاز رومیزی باید قید پخت غذاهایی که نیاز به فر دارند را بزنید.
  • از تعداد شعله کمی برخوردار هستند.
  • بعضی از این گازها کوچک هستند و اگر یک قابلمه بزرگ روی آن بگذارید دیگر جایی برای ظرف‌های دیگر نمی‌ماند. در برخی از برندها برای رفع این مشکل شعله پلوپز را با فاصله کمی از شعله‌های دیگر طراحی کرده‌اند.