اجاق گاز یکی از اجزای اصلی هر آشپزخانه است و از نکات مهمی که برای داشتن یک آشپزخانه مرتب و زیبا باید به آن توجه داشته باشیم، تمیز بودن مداوم اجاق گاز است که بیشتر در معرض آلودگی و آسیب می باشد. هنگامی که روی اجاق گاز شما ذراتی از مواد غذایی یا چربی غذا که در حین پخت و یا سرخ کردن غذا ریخته و یا غذا بر روی گاز سر رفته است؛ خصوصاً اطراف سر شعله های گاز، لازم است که هر چه سریع تر این جرم های انباشته شده تمیز شوند. در این مقاله می خواهیم انواع روش های تمیز کردن اجاق گاز را شرح دهیم.

تمیز کردن تمام قسمت های اجاق گاز

حداقل هفته ای یک بار سطح اجاق گاز خود را تمیز نمایید تا مجبور نباشید برای تمیز کردن چربی و مواد غذایی جا مانده بر روی سر شعله ها و سطح گاز خود به زحمت بیفتید.

راه کار دیگر آن است که همیشه یک دستمال تمیز یا یک جعبه دستمال کاغذی کنار اجاق گاز خود قرار دهید و به محض کثیف شدن گاز خود آن را فوراً تمیز کنید.

اگر گاز شما خیلی چرب و کثیف نیست می توانید با یک اسکاچ نرم و مخلوط سرکه و مایع ظرفشویی و آب گرم تمام قسمت های سر شعله و میله ها و سطح اجاق گاز و شیشه فر را تمیز نموده و با یک دستمال تمیز خشک نمایید و میله ها و سر شعله های گاز را آب بکشید.

مطالب مرتبط : معنی self clean در اجاق گاز چیست؟

تمیز کردن اجاق گاز با جوش شیرین و سرکه

برای تمیز کردن سطح گاز و شیشه گاز ابتدا تمامی سر شعله ها و میله های اجاق گاز را بر می داریم سپس با یک دستمال تمیز آشغال های کوچک روی گاز را جمع کرده و یک پیمانه جوش شیرین را با کمی آب داغ مخلوط می کنیم به طوری که جوش شیرین به صورت خمیر در بیاید. سطح اجاق گاز را کمی خیس کرده و جوش شیرین را با یک دستمال بر روی سطح گاز می مالیم.حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر می کنیم و بعد نصف استکان سرکه را داخل شیشه اسپری ریخته و روی سطح گاز اسپری می کنیم سپس در همان حالت یک تا دو ساعت گذاشته و بعد از این مدت با اسکاچ نیمه زبر و کمی مایع ظرفشویی روی سطح گاز می کشیم تا اثر سوختگی ها و لکه های چربی جا مانده از غذا بر روی گاز از بین برود و در مرحله آخر با یک دستمال تمیز نم دار سطح گاز را مجدداً تمیز می نماییم.

برای تمیز کردن میله های چدنی روی اجاق گاز آن ها را در آب داغ می گذاریم تا چربی آن ها کاملاً از بین برود سپس با یک اسکاچ آغشته به مواد شوینده میله ها را بشویید.

برای تمیز کردن فر ابتدا صبر می کنیم تا کاملاً سرد شود؛ سپس کمی جوش شیرین را روی تمام سطوح داخلی فر بکشید و بعد با دستمال مرطوب داخل فر را تمیز کنید. اگر سطح داخلی فر باز هم کثیف بود از مخلوط سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن می توانید کمک بگیرید.

خرید تمیز کردن اجاق گاز به صورت دستی | تایسز

برای تمیز کردن درب فر و شیشه بالایی اجاق گاز مقداری الکل آغشته به دستمال یا پنبه کفایت می کند.

از دیگر موادی که برای تمیز کردن گاز از آن استفاده می شود آمونیاک است که در مصرف آن باید از دستکش استفاده نمود.

دستمال نرمی را به آمونیاک آغشته کرده و بر روی سطح گاز بکشید و بگذارید چند ساعتی در همان حالت بماند سپس سطح گاز را با یک دستمال آغشته به نمک و آمونیاک پاک کنید تا گازتان کاملاً تمیز و براق شود.

نکته: اگر اجاق گاز شما دارای رنگ می باشد مراقب باشید اسکاچی که استفاده می کنید خیلی زبر نباشد تا به رنگ گاز آسیب نرساند.

راهنمای تمیز کردن قطعات اجاق گاز

اجاق گازها اغلب دارای شبکه فلزی هستند که در حین پخت و پز قابلمه و تابه را روی شعله نگه می دارند. با گذشت زمان روغن و چربی و مواد غذایی باعث کثیف شدن این شبکه های فلزی می شوند و تمیز کردن آن ها سخت می گردد. در این بخش تمیز کردن اجاق گاز با آب گرم و مواد شوینده و جوش شیرین و سرکه را برای تمیز کردن قطعات اجاق گاز به شما یاد می دهیم با ما همراه باشید.

ظرف بزرگی را پر از آب گرم و مواد شوینده کنید. شبکه های فلزی اجاق گاز را درون آن قرار دهید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید سپس شبکه های فلزی را مجدداً در آب گرم و مواد شوینده گذاشته و با سیم ظرف محکم بشویید تا تمام چربی ها از روی آن ها جدا شوند. برای از بین بردن لکه هایی که از روی سطح میله ها پاک نمی شوند مقداری جوش شیرین را با سرکه و با آب گرم مخلوط کرده تا به شکل خمیر در بیاید این خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه روی سطوح لکه دار قرار دهید و بعد از این مدت میله ها را با آب گرم شسته و با پارچه خشک نمایید.

چند راهکار ساده برای تمیز ماندن اجاق گاز

۱- همیشه اجازه دهید غذا به جوش بیاید و بعد به آن ادویه اضافه کنید تا اگر غذا موقع جوش آمدن سر رفت ادویه ها روی گاز نریزد و گاز کثیف نشود.

۲- کنار دست خود روی گاز یک بشقاب بگذارید تا ملاقه یا قاشقی را که حین آشپزی از آن استفاده می کنید روی آن بگذارید تا قطرات غذا روی گاز نریزد.

۳- یک جعبه دستمال کاغذی کنار اجاق گاز خود بگذارید تا اگر غذا روی گاز ریخت فورا آن را تمیز کنید.

۴- روی سر قابلمه برنج یا ماکارونی و یا شیر در حال جوش یک کفگیر چوبی قرار دهید. این کار باعث می شود تا اگر موقع جوش آمدن حواستان نبود غذا سر نرود و گازتان کثیف نشود.

۵- وقتی غذایی که یخ زده است از فریزر بیرون می آورید و یا مواد غذایی دارای آب می باشد و قصد سرخ کردن آن ها را دارید و روغن داخل ظرف هم داغ است و به محض گذاشتن مواد غذایی داخل روغن ، ذرات آن به اطراف ظرف و بر روی گاز می پاشد بعد از گذاشتن سریعاً در ماهیتابه یا قابلمه را چند دقیقه می گذاریم تا گاز کثیف نشود.