یکی از اصلی ترین وسایل هر آشپزخانه، اجاق گاز است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی اجاق گازهای متنوعی در بازار موجود می باشد. یکی از این انواع اجاق، اجاق گاز رومیزی است. اجاق گازهای رومیزی در انواع و اشکال مختلفی تولید و عرضه می شوند. شکل بیشتر این اجاق ها از فرم مستطیل به فرم دایره، نیم دایره و اشکال هندسی تغییر پیدا کرده است.

به جرأت می توان گفت که اجاق گازهای رومیزی و صفحه‌ای همان اجاق های مدرنی هستند که هر کدبانوی منزلی به دنبال آن است. در این مقاله قصد داریم به موضوعاتی همچون خرید اجاق گاز رومیزی، مدل و قیمت این اجاق ها بپردازیم.

مدل اجاق های رومیزی

1.اجاق گازهای رومیزی استیل

2.اجاق گازهای رومیزی شیشه ای

3.اجاق گازهای رومیزی استیل-شیشه ای

4.اجاق گازهای رومیزی سرامیکی

اجاق گاز رومیزی استیل

این مدل از اجاق گاز رومیزی خود به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می شوند. نوع ساده این اجاق ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته چون راحت تر تمیز می شوند.

برای تمیز کردن اجاق های رومیزی استیل باید از یک دستمال نرم مرطوب استفاده کرد و از مواد شوینده ای که باعث از بین رفتن استیل می شوند، باید اجتناب کرد.

اجاق های استیل آجدار چندان مورد توجه خریداران قرار نگرفته چون لکه های چربی و غذا به سختی از سطح آن پاک می شود و به مرور زمان سطح استیل کدر و تیره رنگ می شود. تنها برتری اجاق های استیل آجدار ضد خش بودن آن ها است.

خرید اجاق گاز رومیزی | تایسز

اجاق گاز رومیزی شیشه ای

اجاق گاز های رومیزی شیشه ای از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. شیشه های به کار رفته در این اجاق ها نشکن بوده و در برابر درجه حرارت های زیاد تحمل بالایی را دارا می باشد. نظافت این اجاق گازها بسیار راحت بوده ولی برای اینکه اجاق گازتان برای همیشه زیبا بماند باید پس از هر بار آشپزی آن را تمیز کنید تا لک چربی و غذا بر روی آن باقی نماند.

اجاق گاز رومیزی استیل – شیشه ای

این اجاق ها دارای صفحه ای از جنس شیشه بسیار مقاوم بوده که در برابر ضربه و حرارت آسیب نمی بیند. البته جنس ولوم ها و سر شعله های اجاق از استیل بوده که زیبایی ظاهری آن را دو چندان می کند.

اجاق گاز های رومیزی سرامیکی

صفحه ی این اجاق گازها از جنس سرامیک بسیار مقاوم در برابر ضربه و حرارت بوده که علاوه بر زیبایی، تمیز کردن آن نیز بسیار راحت تر از موارد قبلی می باشد.

“اجاق گازهای رومیزی در کل هم دارای مزایا و هم معایب می باشند.

مزایای استفاده از اجاق گازهای رومیزی

  1. کوچک و کم حجم بودن
  2. ارزان تر بودن نسبت به گازهای مبله
  3. زیبایی و دارای امکان سازگاری با کابینت و دیگر وسایل آشپزخانه

مطالب مرتبط : بهترین مارک اجاق گاز

معایب این اجاق ها

  1. نداشتن فر
  2. صفحه و سر شعله این اجاق ها نسبت به اجاق های مبله از کیفیت پایین تری برخوردار است.
  3. اجاق گازهای رومیزی مشکل کمبود فشار گاز خروجی را داشته که اگر همزمان تمام شعله ها با هم روشن باشند، فشار گاز به طرز چشم گیری کاهش پیدا می کند.
  4. قابل جابه جایی نیستند.
خرید اجاق گاز رومیزی | تایسز

خرید اجاق گاز رومیزی

مناسب ترین مورد برای خرید اجاق گاز، اجاق گاز رومیزی است چرا که علاوه بر زیبایی، فضای بسیار کمی را در آشپزخانه شما اشغال می کند.

البته اگر شما تا به حال از اجاق گازهای مبله استفاده می کرده اید و تصمیم به خرید اجاق گاز رومیزی دارید باید توجه داشته باشید که گازهای مبله از نظر عملکرد بسیار راحت تر و بدون دردسر تر از گازهای رومیزی می باشند. پس در همین ابتدا بدانید که از گازهای رومیزی به اندازه گازهای مبله توقع نداشته باشید.

برای مثال، فشار گاز در گازهای رومیزی کمتر از اجاق گازهای مبله است و غذا برای طبخ به زمان بیشتری نیاز دارد. لازم به ذکر است که انتخاب صحیح شما به میزان زیادی بستگی به فضای آشپزخانه دارد.

اگر فضای آشپزخانه شما به اندازه کافی بزرگ است خب از گازهای مبله و اگر از فضای کوچکتری برخوردار است از گازهای رومیزی بهره ببرید. در هنگام خرید علاوه بر شکل و ظاهر به نکات دیگری باید توجه داشت. اجاق های گازی برای عملکرد مؤثر باید حتما علامت استاندارد داشته باشند. پس در هنگام خرید علاوه بر توجه به نشان استاندارد کاملاً باید دقت کنیم که گارانتی و خدمات پس از فروش نیز داشته باشد.

فر رومیزی

فر رومیزی از نظر نوع عملکرد با فر توکار هیچ تفاوتی ندارد. تفاوت اصلی آن دو در این است که فر تو کار در محفظه ی داخل کابینت نصب می شود در حالی که فر روکار، همان مایکروویو روی کابینت قرار می گیرد. اگر چه در این حالت فضای بیشتری در آشپزخانه اشغال می شود اما مزیت آن نسبت به فر توکار این است که قابل حمل و جابه جایی است یعنی هر زمان که بانوی منزل قصد داشت دکوراسیون آشپزخانه را تغییر دهد و یا حتی اسباب کشی کند، فر رومیزی را به راحتی جا به جا می کند.