در حدود ۳۰۰۰۰ سال پیش از تاریخ، نخستین فرهنگ انسان های کنونی در مشرق زمین طلوع کرد. شکل ظاهری نخستین اجاق گاز بسیار ساده و حلقه ای از سنگ ها بود تا دیگ بر روی آن قرار گیرد. به نظر می‌ رسد که در اجاق های آن زمان از بقایای استخوان برای آتش درست نمودن و پخت غذا استفاده می کردند. ماگدالنی ها برای گرم کردن غذا تعدادی قطعه سنگ بر روی هم قرار می دادند و آن را با آتش داغ کرده و از گرما و حرارت آن در پخت غذا استفاده می کردند. این گونه اجاق ها در پناهگاه های سنگی موتیه فرانسه و سردابه های سن، مارسل به طور دست نخورده ای کشف شده است.

تاریخچه به وجود آمدن اجاق گاز

اولین اجاق گاز در سال ۱۸۰۲ توسط زاخایوس ونیز لر توسعه یافت. جیمز شارپ امتیاز تولید اجاق گاز را در سال ۱۸۲۶ کسب و در سال ۱۸۳۶ کارخانه اجاق گاز سازی را راه اندازی نمود. اختراع او توسط دو شرکت فیلیپس و اسمیث به بازار عرضه گردید و از سال ۱۸۲۸ تغییرات بسیار چشمگیری در عرصه تولید اجاق گاز به وجود آمد و به طور مثال در لندن یکی از سر آشپزان، آشپزخانه خود را به این اجاق گاز ها مجهز نمود و نهایتا استفاده از اجاق گاز در اوایل قرن بیستم رواج پیدا کرد. اجاق گازهای امروزی از دو مدل اساسی منبع احتراق استفاده می کنند: پیلوت ایستاده و پیلوت الکتریکی.

اجاق گاز با پیلوت ایستاده، شعله گاز سوزان ادامه دار دارد که زیر اجاق گاز قرار گرفته است و شعله ها بین گرم کن های جلو و عقب قرار دارند. این شعله ها گاز را به بیرون شعله ها هدایت می نمایند. از مزایای این نوع پیلوت ها سادگی و عدم وابستگی آن به منبع بیرونی می باشد و از معایب آن این است که شعله ها حتی زمانی که از اجاق گاز استفاده نمی شود سوخت را می سوزانند. اجاق گازهای اولیه پیلوت نداشتند و باید به صورت دستی و با کبریت روشن می‌شدند و خطرات زیادی از جمله تجمع گاز و انفجار را در پی داشتند. بنابراین برای جلوگیری از این حوادث اجاق گازهایی که دارای احتراق الکتریکی می باشند جایگزین این نوع اجاق گازها گردید. احتراق الکتریکی، اجاق گازها را با جرقه الکتریکی منبع چراغ روشن می کند و قبل از اینکه شعله گاز روشن گردد جرقه ای زده می شود که دستگیره و روشن کننده گاز بر روی برچسب روشن شدن چرخانده شود به محض روشن شدن می توان دستگیره را برای تغییر میزان شعله تنظیم کرد.

اهمیت داشتن اجاق گاز خوب

از قدیم الایام اجاق گاز یکی از مهم ترین وسایل آشپزخانه به شمار می آمده است. از آن جا که استفاده از این وسیله هر روزه می باشد باید در انتخاب نوع، شکل ظاهری، کیفیت و فضای موجود در آشپزخانه نسبت به این وسیله توجه لازم به عمل آید. اجاق گاز یکی از وسایل ضروری در هر خانه ای است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی با نمونه های مختلفی از آن روبرو می شویم. اخیراً دستگاه های دیگری مانند ماکروویو ، گریل و… به بازار آمده که هر کدام موارد استفاده خود را دارند اما باز هم توجه به خرید اجاق گاز در اولویت نسبت به به این محصولات می باشد. در بازار لوازم خانگی اجاق گازها از تنوع و مدل های زیادی برخوردار هستند هم از نظر کیفیت و شکل ظاهری و هم از نظر کمیت. در ادامه مطلب انواع مختلف این نوع اجاق گازها توضیح داده می شود.

خرید اجاق گاز خوب چی بخرم؟ | تایسز

انواع مدل های اجاق گاز

اجاق گاز رومیزی:

اجاق گاز های رومیزی قابلیت جابه جایی دارند و تعداد شعله های آن نسبت به دیگر گازها کمتر می باشد و عموما دارای دو شعله می باشد، به همین دلیل از این نوع اجاق گازها برای مکان های اداری و مطب های پزشکان و گاهاً هتل ها استفاده می شود.

اجاق گاز توکار یا صفحه ای:

اجاق گازهای توکار داخل قسمتی از کابینت آشپزخانه نصب می‌شوند و دارای یک شعله تا شش شعله هستند و قابلیت جابجایی ندارند و فضای کمتری اشغال می کنند. اجاق گازهای توکار از لحاظ کیفیت با اجاق گازهای دیگر تفاوتی ندارند و معمولاً دارای دو نوع گازی و برقی می باشند که البته نوع برقی آن به دلیل مصرف زیاد برق توصیه نمی شود.

اجاق گاز ایستاده یا مبله:

اجاق گازهای ایستاده بهترین نوع اجاق گازها به دلیل داشتن فر و گریل جوجه گردان هستند و دارای پنج تا شش شعله می باشند.

جنس اجاق گازها

جنس صفحه اجاق گازها به چند دسته استیل، سرامیکی و شیشه ای تقسیم می‌شود.

اجاق گاز استیل:

از بین تمامی اجاق گازها، اجاق گاز استیل به دلیل زیبایی و مقاومت آن در برابر تمیزی مواد غذایی از روی آن در بین مردم طرفداران زیادی دارد و اکثراً برای آشپزخانه ها و جهیزیه فرزندان خود از این نوع اجاق گاز استقبال می کنند. اجاق گازهای استیل دارای دو نوع ساده و آجدار می باشند. نوع ساده آن براق و صیقلی بوده و مواد غذایی راحت تر از روی آن پاک می شود اما امکان ایجاد خط و خش بر روی آن بسیار زیاد است. مدل آجدار اجاق گازهای استیل سطح سخت تر و محکم تری دارند و ضد خش می باشند و پاک کردن مواد غذایی و روغن جا مانده از غذا بر روی آنها به سختی تمیز می شود ولی  با استفاده از یک اسفنج به همراه نمک، آب اکسیژنه یا آمونیاک یا جوش شیرین می توانید لکه های عمیق چربی را از سطح آجدار اجاق گاز تمیز نمایید.

مطالعه بیشتر : علت دود زدن اجاق گاز چیست؟

اجاق گاز با صفحه سرامیکی:

اجاق گازهای با صفحه سرامیکی در برابر حرارت و گرمای زیاد بسیار مقاوم هستند و اگر آب سرد روی آنها ریخته شود ترک بر نمی دارند و اثرات چربی و مواد غذایی به راحتی از روی آن ها پاک می شوند. این نوع اجاق گازها نیز به دلیل کیفیت شان در بین مردم طرفداران زیادی دارد.

 اجاق گاز با صفحه شیشه ای:

این نوع اجاق گاز ها دارای صفحه شیشه ای بوده و در برابر حرارت زیاد مقاوم هستند و صفحه شیشه ای آن نشکن می باشد و بعد از هر بار پخت غذا باید سریعاً روی صفحه را تمیز کرد تا اثرات چربی بر روی آن باقی نماند. از ویژگی اجاق گازهای صفحه ای کم مصرف بودن آن ها می باشد اما از معایب این نوع گازها نداشتن فر است که در صورت استفاده باید به صورت جداگانه یک فر برای آشپزخانه خریداری نمود.

اکثر اجاق گازها دارای فندک و ترموکوپل برای روشن کردن می باشند که باعث ایمنی بیشتر این نوع  اجاق گازها می شوند زیرا در صورت خاموش شدن شعله گاز به هر دلیل موجب قطع جریان گاز می شود. تعداد شعله اجاق گازهای موجود در بازار متفاوت است و شامل چهار شعله، پنج شعله و شش شعله می شود که اثر اجاق گازها دارای پنج شعله می باشند. از نکات بسیار مهم در زمینه انواع اجاق گاز وجود برچسب استاندارد و خدمات پس از فروش آن می باشد که در هنگام خرید باید به آن  توجه شود ، همچنین ضمن خرید سعی کنید از برند ها و مارک های معتبر خریداری کنید که دارای خدمات پس از فروش باشد و نصب و به راه انداختن اجاق گاز را به شرکت تولید کننده اجاق گاز محول نمایید تا از خدمات مختلف آن از جمله سرویس، گارانتی و تعویض و تعمیرات قطعات مربوط به آن شرکت استفاده نمایید.

خرید اجاق گاز خوب چی بخرم؟ | تایسز

کارخانجات تولید کننده اجاق گاز در ایران

از میان این کارخانجات می توان به چند کارخانه مهم اشاره کرد: مهیار البرز ( تایسز )، تکنو گاز، سینجر گاز، آلیش گاز آلبا گاز ( آلتون )، پارسیان و اخوان از مهمترین آنها هستند. اجاق گازهای ایرانی نسبت به انواع خارجی آن از قیمت کمتری برخوردارند و مدل های مختلفی از این نوع گازها در داخل کشور تولید شده است. از میان اجاق گازهای داخلی دو برند تایسز و اخوان شناخته شده تر از بقیه هستند. اجاق گاز فردار و اجاق گاز صفحه ای تایسز به دلیل قیمت پایین آنها، پر فروش‌ترین و پر طرفدارترین در کشور می باشند.

انواع برندهای ایرانی و خارجی اجاق گاز

تایسز، اخوان، استیل البرز، رز گاز، تکنو گاز، لاجرمابنا، لوفرا، گلم گاز، پیلوت، بوش، مجیک، دوو، بکو، ایندزیت، لتو، اسنوا، ناب استیل، ال جی، آلتون، سینجر ، پردیسان از انواع برندهای ایرانی و خارجی اجاق گاز هستند.

بررسی ابعاد اجاق گاز

ابعاد و اندازه اجاق گازها نسبت به انواع مدل های تولید شده توسط برندهای آن متفاوت است و معمولا عرض اجاق ها بین ۸۸ تا ۹۲ سانتیمتر و عمق آن ۶۰ سانتیمتر است. در طراحی کابینت آشپزخانه چون اجاق گاز مستقل است نسبت به ارتفاع آن مشکلی ایجاد نمی شود ولی معمولاً ارتفاع آن بین ۸۴ تا ۸۶ است که البته به واسطه پایه های ریگلاژی که برای اجاق گازها تعبیه شده است می توان ارتفاع آن را تنظیم کرد. با احتساب اندازه های موجود بهترین اندازه از لحاظ عرضی برای ساخت و تولید اجاق گاز اندازه ۹۴ سانتیمتر است.

مطالب مرتبط : خرید اجاق گاز