در این مطلب می خواهیم به بررسی علل کم بودن شعله اجاق گاز و نحوه ی تعمیر آن بپردازیم. یکی از مشکلات رایج تمام اجاق گاز ها، روشن نشدن و یا کم بودن شعله ی آن می باشد. اگر علل به وجود آمدن این مشکل را بدانید، به راحتی آن را برطرف کرده و نیازی به تماس با تعمیرکار نخواهید داشت. پس در ادامه همراه ما باشید.

یکی از لوازم پر کاربرد و ضروری در هر آشپزخانه ای، اجاق گاز است. این وسیله برای تهیه ی تمام وعده های غذایی به کار می آید، از دم کردن چایی صبحانه تا وعده ی شام. حرارت مورد نیاز برای پخت غذا توسط شعله ی اجاق گاز تأمین می شود. حال اگر این شعله ها دچار مشکل شوند، تهیه و پخت غذا در منزل مختل خواهد شد و اعضای خانواده گرسنه می مانند. یکی از این مشکلات، کم شدن شعله اجاق گاز است. در ادامه به ارائه ی علل کم بودن شعله ی اجاق و روش های برطرف کردن این مشکل می پردازیم.

علل کم بودن شعله اجاق گاز

  1. کثیف بودن سر شعله ها و بسته بودن منافذ عبور جریان گاز

مهم ترین علت کم بودن شعله اجاق گاز، کثیف بودن شعله و بسته شدن منافذ عبور جریان گاز می باشد. در بیش تر موارد این منافذ توسط چربی و ذرات ریز غذایی مسدود می شوند. برای برطرف نمودن این مشکل کافی است تا با یک وسیله ی نوک تیز مثل سوزن منافذ شعله را باز کرده و در پایان با استفاده از یک برس و مخلوط آب و سرکه، چربی ها و مواد غذایی باقی مانده را به خوبی تمیز نمایید.

سعی کنید برای تمیز کردن اجاق گاز تان حتی الامکان از مواد شوینده ی طبیعی استفاده کنید زیرا مواد شوینده ی شیمیایی علاوه بر مضر بودن برای مجاری تنفسی شما، می تواند موجب مسدود شدن بیش تر سوراخ های شعله ی اجاق گاز تان گردد.

  1. جا به جا شدن سر شعله های اجاق گاز

گاهی دلیل کم بودن شعله اجاق گاز، جا به جایی سر شعله های آن می باشد. هر گاه با کم شدن شعله ی اجاق مواجه شدید ابتدا یک نگاه به سر شعله ها بیندازید، اگر جا به جا شده اند آن ها را سر جای شان قرار دهید. به این ترتیب توان شعله ها به حالت عادی خود باز می گردد.

  1. خیس یا مرطوب بودن شعله ی اجاق گاز

یکی دیگر از عوامل کم شدن شعله در اجاق گاز ها، مرطوب بودن شعله است. این رطوبت می تواند در اثر تمیز کردن گاز به وجود آید و یا بر اثر سر ریز شدن غذا بر روی شعله ها.

اما در هر صورت با مرطوب شدن شعله، توان حرارتی آن نیز کم خواهد شد. پس برای ادامه ی پخت غذا، ابتدا شعله را خاموش کنید و دو شاخ اجاق را از برق جدا نمایید.سپس با وسیله ای نظیر سشوار به خشک کردن شعله ها بپردازید. پس از خشک شدن کامل شعله ها مجددا اجاق را به برق زده و شعله را روشن کنید.

کم بودن شعله اجاق گاز

مطالب مرتبط: علت جرقه زدن اجاق گاز به صورت مدوام و یکسره

  1. الکترود های جرقه زن به درستی سر جایشان قرار نگرفته اند:

اگر فاصله ی الکترود های جرقه زن با شعله درست تنظیم نشده باشد شعله توان حرارتی کمی خواهد داشت. برای برطرف کردن این مشکل با انگشت خود و به آرامی الکترود را به شعله نزدیک نمایید.

اگر دلایل گفته شده را بررسی کردید ولی باز هم مشکل کم شدن شعله اجاق گاز تان بر طرف نشده است، باید به بررسی بخش های دیگر اجاق بپردازید.

گاهی دلیل کم بودن شعله، خرابی ژیگلور های اجاق است که باید تعویض شوند.

گاهی نیز برای کم و زیاد کردن شعله می توان از پیچ تنظیمی که برای این کار در نظر گرفته شده استفاده کرد که در ادامه نحوه ی استفاده از آن را به طور کامل شرح خواهیم داد.

پیچ تنظیم شعله اجاق گاز

اولین ویژگی مهم هر اجاقی که برای طبخ غذا لازم است داشته باشد، شعله ای با توان حرارتی مناسب است. اگر شعله ی اجاق گاز تان از حد معمولی کم تر و یا بیش تر است، می توانید آن را تنظیم نمایید. در تمام اجاق گاز ها، پیچی به نام پیچ تنظیم شعله وجود دارد که با کمک یک آچار می توانید آن را بچرخانید تا مشکل کم بودن شعله اجاق گاز تان را بر طرف کنید. اگر پیچ تنظیم کننده را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید، میزان شعله کم و اگر خلاف عقربه های ساعت بچرخانید، توان شعله زیاد خواهد شد.

تنظیم شعله در اجاق گاز رومیزی

بهترین حالت شعله در اجاق گاز های رومیزی، زمانی است که شعله به رنگ آبی متمایل به سبز و با ارتفاع 20 میلی متر می سوزد. اگر شعله ی اجاق گاز رومیزی مشخصات بالا را نداشت، باید آن را تنظیم نمایید که این کار از طریق پیچ تنظیم انجام می شود.

با چرخاندن پیچ تنظیم در جهت عقربه های ساعت جریان گاز ورودی به شعله کم و در نتیجه قدرت شعله نیز پایین می آید و با چرخاندن پیچ تنظیم بر خلاف جهت عقربه های ساعت، جریان گاز ورودی به شعله زیاد و در نتیجه قدرت شعله نیز بالا خواهد رفت.

در مطلبی که خواندید، راجع به علل کم بودن شعله اجاق گاز ها صحبت کردیم. البته در اجاق گاز های مدرن امروزی به ندرت با این مشکل مواجه می شویم. ولی اگر چنانچه با چنین موردی روبرو شدید، با خواندن این مقاله می توانید مشکل اجاق گاز تان را برطرف نمایید.

مطالب مرتبط : تنظیم شعله اجاق گاز