از لوازم مورد نیاز در هر آشپزخانه ای، اجاق گاز است. سلامت شعله های اجاق گاز برای پخت و پز روزانه از اهمیت زیادی برخوردار‌ند؛ بنابراین باید به درستی و به صورت کامل بسوزند. هنگامی که شعله به صورت عادی کار نکند، به صورت ناقص می سوزد که در اصطلاح به آن دوده زدن می گویند. دود کردن اجاق گاز یکی از مشکلاتی است که اجاق های کهنه و حتی نو با آن رو به رو هستند. مشکلاتی که برای هر آشپزخانه ای می تواند یک دردسر بزرگ به حساب آید. اگر این مشکل برای اجاق گازهای نو یا کهنه شما پیش آمده تا انتهای این مطلب با تایسز مگ همراه باشید.

دلیل این که اجاق گاز دوده می زند، چیست؟

هنگامی که شعله اجاق گاز به روش صحیح نمی سوزد اجاق گاز دود می کند که برای این عامل دلایل مختلفی وجود دارد. همچنین در اجاق گاز های نو و کهنه، علت دود زدن تا حدی با یکدیگر متفاوت است.

علت دود کردن اجاق گاز های نو

اجاق گاز های نو در ابتدای کار دوده می کنند و این امری طبیعی است. بسیاری از شرکت های سازنده برای دود کردن اجاق گاز نو یک دوره زمانی را مشخص می کنند و آن را به خریدار اعلام می دارند. دلیل این که اجاق گاز های نو دوده می زند روغن هایی است که به هنگام سوخت از آن استفاده می شود. شما می توانید با روشن گذاشتن اجاق گاز (بدون اینکه روی شعله وسیله ای مانند قابلمه یا ماهیتابه باشد) بدون نگرانی این دوره را به پایان برسانید.

دود کردن اجاق گاز های کهنه

دلیل دود کردن اجاق گاز های کهنه با نو متفاوت است. یکی از این دلایل استفاده ای است که در مرور زمان از آن شده است.

برخی اوقات ممکن است که بر روی شعله های اجاق روغن و یا چربی غذا بریزد که این امر می تواند موجب دود کردن شعله ها باشد. در صورتی که این اتفاق برای شعله های اجاق گاز شما افتاده است، باید برای تمیز کردن آن اقدام کنید تا دود کردن آن برطرف شود.

مشکلاتی که باعث دود کردن اجاق گاز می شود

همان گونه که پیش از این گفتیم دود کردن اجاق گاز به دلیل سوختن نا صحیح گاز در اجاق است. اگر علت دود زدن اجاق گاز شما شامل مواردی که در بالا به آن اشاره شده نیست، احتمالا به وجود آمدن یک مشکل فنی باعث دود کردن اجاق گاز شما شده است. برخی از مشکلات به شرح زیر است:

دود کردن اجاق گاز

۱- زرد سوختن شعله های اجاق گاز

تغییر رنگ شعله ها از رنگ آبی به زرد از مشکلاتی است که می تواند در نهایت  به دود کردن شعله های اجاق ختم شود. زرد شدن شعله ها نشانه این است که شعله گاز به طرز نامناسبی می سوزد. علت این مشکل می تواند به دلیل کم بودن اکسیژن در مخلوط هوا باشد. برای رفع این ایراد باید کمی صفحه مخلوط کن اجاق گاز خود را باز کنید.

۲- بالا بودن نسبت گاز به هوا

یکی دیگر از دلایلی که موجب دود کردن اجاق گاز در هنگام استفاده می شود، بالا بودن نسبت گاز به هوای موجود در اجاق است. برای برطرف کردن این مشکل شما باید میزان گاز خود را کم کنید تا دود ناشی از زیاد بودن گاز برطرف شود. می توانید با نیمه باز کردن شیر فلکه گاز، این کار را انجام دهید.

در اکثر مواقع علت دود کردن اجاق گاز، رفتار نادرست ما هنگام استفاده از اجاق گاز است.

از مواردی که باعث دود کردن شعله های اجاق گاز می شود، شست و شوی اجاق گاز با مواد شیمیایی است. باقی ماندن مواد شیمیایی بر روی شعله ها می تواند منجر به دود کردن اجاق شود. بنابراین برای رفع این ایراد هنگام استفاده از اجاق یا تمیز کردن آن مراقب باشید.

امیدوارم که با خواندن این مقاله مشکل دوده زدن اجاق گاز خود را بفهمید و با به کار بردن یکی از راه حل های بالا، آن را حل کنید.

مطالب مرتبط : بهترین مارک اجاق گاز فردار

مطالب مرتبط: معنی سلف کلین (self clean) در اجاق گاز چیست؟