اجاق گاز از جمله وسایلی است که بیشترین کاربرد را در آشپزخانه دارد. پس اگر این وسیله دچار مشکل شود، زندگی یک خانواده فلج خواهد شد. یکی از مشکلات معمول اجاق گاز ها، یکسره جرقه زدن اجاق گاز در هنگام روشن کردن شعله می باشد. در این مقاله از تایسزمگ قصد داریم تا دلیل به بررسی رفع مشکل جرقه زدن مداوم اجاق گاز و راه های رفع آن را برای شما شرح دهیم.

دلایل مداوم جرقه زدن اجاق گاز

گاها جرقه زدن یکسره اجاق گاز می تواند به خاطر نوسانات جریان برق و سوختن فندک اجاق گاز باشد. یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل وجود رطوبت در جعبه ی فندک است. اگر به هر دلیلی رطوبت وارد قطعات اجاق گاز مانند فندک و یا ترانس دستگاه شود، برای هشدار این موضوع، سنسور های ایمنی اجاق فعال می شوند و فندک به صورت پی در پی جرقه خواهد زد.

به هر حال شایع ترین دلیل جرقه زدن اجاق گاز به صورت مداوم، وارد شدن آب از طریق شستشوی اجاق و یا سر رفتن مایعات و غذا به داخل فندک می باشد.

اقدامات اولیه برای رفع مشکل جرقه زدن اجاق گاز

  1. پریز اجاق را از برق جدا نمایید تا فندک دچار سوختگی نگردد.
  2. پس از قطع اتصال، به هیچ وجه دوباره دستگاه را به برق وصل نکنید چون همین امر باعث ورود جریان برق آزاد به اجاق شده و ممکن است آسیب جبران ناپذیری به آن وارد نماید.
  3. اگر اجاق گاز شما دچار این مشکل شده برای رفع آن با دکمه ی فندک بازی نکنید چون فشار دادن پی در پی دکمه باعث آسیب رساندن به ترانس دستگاه خواهد شد.

نحوه تعمیر و رفع مشکل یکسره جرقه زدن اجاق گاز

اگر این جرقه های پی در پی در مشعل اجاق گاز مشاهده می شود، علت آن خرابی الکترود جرقه و یا ماژول اجاق گاز است که با تعویض این قطعات مشکل به طور کامل رفع خواهد شد. گاهی این مشکل به دلیل جرم گرفتگی مسیر بین شعله و فندک ایجاد می شود. پس برای برطرف کردن آن، قطعات را باز کرده و کاملا تمیز نمایید و اگر رطوبتی وارد جعبه ی فندک شده اجازه دهید تا کاملا خشک شود و سپس قطعات را سر جای خود قرار دهید. توصیه ی ما به شما این است که برای برطرف کردن مشکلات اجاق گاز از یک متخصص یا تعمیرکار کمک بگیرید و به هیچ عنوان خودتان وارد عمل نشوید.

جرقه زدن اجاق گاز

نکات نگه داری اجاق گاز

  1. اجاق گاز را در محیط های رطوبتی به خصوص نزدیک شیر آب قرار ندهید.
  2. مراقب باشید تا غذا بر روی اجاق سر ریز نشود و اگر چنین شد، بلافاصله آن قسمت از اجاق را تمیز نمایید.
  3. برای تمیز کردن صفحه و شعله های اجاق گاز از یک اسفنج مرطوب و مواد شوینده ی مخصوص این کار استفاده نمایید.

در این مقاله به پاسخ به سوال ” چرا فندک اجاق گاز به صورت یکسره جرقه میزند” و راهکار هایی برای رفع آن پرداختیم. اگر اجاق گاز شما هر ایرادی پیدا کرد حتما آن را با تعمیر کاران مجرب در میان بگذارید.

مطالب مرتبط : علت دود کردن اجاق گاز چیست؟