یکی از کارهای سختی است که تمامی خانم ها با آن رو به رو هستند، تمیز کردن چدن اجاق گاز هست. اجاق گازی که چرب و کثیف باشد علاوه بر این که ظاهر قشنگی ندارد می تواند روی آشپزی شما هم تاثیر بدی بگذارد و حتی ممکن است باعث آتش سوزی خانه تان شود. روش های گوناگونی در زیر ذکر شده اند که شما می توانید بر اساس نیاز خود هرکدام از این روش ها را برای تمیز کردن چدن اجاق گاز خود انتخاب کنید. یکی از معروف ترین این روش ها تمیز کردن چدن گاز با لوله بازکن است.

1- شستن و تمیز کردن چدن اجاق گاز با لوله بازکن

یکی از راه هایی که برای شستن چدن اجاق گاز وجود دارد، شستشوی آن با لوله باز کن است. البته این روش اصولی نیست ولی به صورت تجربی بارها امتحان شده است؛ به همین دلیل ممکن است که برای شما تمیز کردن چدن گاز با لوله باز کن نتایج معکوسی داشته باشد. اگر چدن گاز شما نو است از این روش استفاده نکنید به دلیلی که قبلا هم گفتیم این روش علمی و اصولی نیست و فقط در میان مردم این روش به کار گرفته شده است!

روشی که کاربران از آن بهره گرفته اند این است که چدن ها را بدون اینکه خیس باشد بر روی شان محلول لوله باز کن صاف بریزید و با دست و با استفاده از دستکش به همه جای آن پخش کنید. اگر که درحین کار از دستکش استفاده نشود باعث آسیب جدی به پوست دست می شود؛ بعد از گذشت ۱۵ دقیقه با آب داغ و فرچه همزمان بر روی چدن ها بکشید و سپس بشویید مشاهده خواهید کرد که چدن ها مثل روز اول تمیز و براق شده اند.

در حین کار حتما چدن ها را چک کنید که آسیبی بهشان نرسد شستن و تمیز کردن چدن اجاق گاز با لوله باز کن اگر با احتیاط انجام شود نتیجه بخش خواهد بود.

۲- تمیز کردن چدن اجاق گاز با سرکه

استفاده از سرکه برای آن دسته از افرادی است که می خواهند هر روز اجاق گاز خود را تمیز کنند و بیشتر برای چربی هایی که سبک هستند و از حجم بالایی برخوردار نیستند کاربرد دارد.

در هنگام استفاده از سرکه باید سر شعله ها و قطعات چدنی گاز را به سرکه آغشته کنید و بگذارید ۱۰ ولی ۱۵ دقیقه به همین صورت بماند. سپس سطح گاز را توسط یک پارچه تمیز خشک کنید استفاده از سرکه در درخشندگی و تمیزی سطح گاز تان بسیار موثر است.

تمیز کردن چدن اجاق گاز

3- تمیز کردن چدن اجاق گاز با جوش شیرین

اگرچه امروزه استفاده از جوش شیرین ممنوع شده است، اما بسیاری از افراد از جوش شیرین هنوز هم برای تمیز کردن استفاده می کنند. اگر که گاز چدنی شما چربی زیادی را به خود گرفته است می توانید از این راهکار استفاده کنید.

روشی که باید به آن عمل کنید این است که در مرحله اول تمام قطعات چدنی را به وسیله آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز بشویید تا لایه های چربی که در سطح آن قرار دارد پاک شود سپس ترکیبی از آب و جوش شیرین را تهیه کنید و بعد از آن به مدت ۲۰ دقیقه همه ی سر شعله ها و قطعات چدنی اجاق را داخل ترکیبی که گفتیم قرار دهید. در آخر بقایای چربی را توسط اسفنج نرم پاک کنید و آن را با آب ولرم بشویید.

۴- شستن و تمیز کردن چدن اجاق گاز به وسیله آمونیاک

از وسایلی که روزانه استفاده بسیار از آن می شود اجاق گاز است. به دلیل پخت و پز با روغن خیلی زود چرک می شوند و هم لکه های چربی روی آن می نشیند و با گذشت زمان پاک کردن این لکه ها سخت و دشوار می شود. در این روش خیلی راحت می توان جرم و لکه های چربی روی قسمت چدنی شعله پخش کن را پاک کنید تا مثل روز اول تمیز شوند؛ هنگام استفاده از آمونیاک باید مراقب باشید و در حین کار حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

وسایلی که برای تمیز کردن چدن اجاق گاز مورد نیاز است عبارتند از:

  • آمونیاک
  • پلاستیک زیپ دار
  • آب گرم و مایع ظرفشویی
  • برس

شیوه صحیح شستن چدن اجاق گاز

رویه های توری روی شعله پخش کن را از روی اجاق گاز بردارید و هرکدام را جداگانه داخل پلاستیک های زیپ دار قرار دهید. داخل هرکدام یک چهارم فنجان آمونیاک بریزید و بگذارید یک شب تا صبح بماند. بعد از گذشت این مدت قبل از این که درب پاکت ها را باز کنید ابتدا پنجره ها را باز کنید تا تهویه هوا صورت بگیرد و ماسک بزنید.

داخل یک لگن با آب داغ و مایع ظرفشویی کف درست کنید. رویه چدنی ها را از پاکت درآورده و داخل کف درست شده قرار دهید در این روش بیشتر چربی ها از بین می روند ولی برای تمیز کردن آن ها از سطح رویی به کمک اسکاچ رویه های چدنی را به وسیله کف و آب داغ بشویید و بعد آبکش کنید.

امیدوارم که شما بانوان عزیز و هنرمند از خواندن این مقاله از سایت تایسز مگ لذت برده باشید و با تمیز کردن چدن اجاق گاز خود، زیبایی و تمیزی را آشپزخانه خود تجربه کنید.

مطالب مرتبط : جرقه زدن مداوم فندک گاز به چه علت است؟

مطالب مرتبط : علت دود کردن اجاق گاز چیست؟

مطالب مرتبط : رونمایی از محصول فر هوشمند تایسز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت