ظاهر اجاق گاز ها از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی کرده است. اجاق گاز های پیشین در نوع ایستاده مورد استفاده قرار می گرفت. این مدل اجاق گاز ها خود به چند نوع تقسیم می شوند: ایستاده، فردار، صفحه ای، برقی و صفحه ای برقی. در ادامه این مطلب از تایسز مگ به نصب اجاق گاز های ایستاده و صفحه ای می پردازیم.

انواع اجاق گاز های ایستاده: اجاق گاز های ایستاده شامل اجاق گاز معمولی و گاز فردار هستند. محل قرار گرفتن این اجاق گاز ها معمولا در زیر هود است‌. اما اجاق گاز های صفحه ای بر روی کابینت نصب می شوند. اجاق گاز های رومیزی برای محیط آشپزخانه مناسب هستند به دلیل اینکه تنوع زیادی هم دارند

نکاتی که پیش از نصب اجاق های رومیزی و ایستاده باید در نظر بگیرید:

1- نصب اجاق گاز می تواند بین یخچال و سینک ظرفشویی انجام شود و فاصله این ها نباید نه خیلی زیاد باشد نه خیلی کم. در بعضی از آشپزخانه ها به دلیل فضای کم موجود، اجاق گاز، یخچال و سینک ظرفشویی نزدیک به هم قرار گرفته اند. محل قرار گیری اجاق گاز های ایستاده و رومیزی نباید کنار پنجره و پرده باشد.

2- هنگام نصب اجاق گاز توجه کنید که اطراف آن ها فضای باز کافی وجود داشته باشد تا بتوانید به عنوان میز کار از آن ها استفاده کنید. اجاق گاز های صفحه ای شامل این مورد می شوند.

3- در محل نصب اجاق گاز دقت کنید و حتما در جایی نصب نمایید که در بالای آن هود کار شده باشد، این کار باعث می شود بوی پخت غذا را به وسیله هواکش با سرعت بیشتر به بیرون هدایت شود.

آموزش مراحل نصب اجاق گاز ایستاده:

نصب کردن این اجاق گاز ها کاری بسیار سهل و آسان است. در ابتدای کار فضای مناسب برای نصب اجاق گاز را انتخاب کنید. شما به آسانی می توانید اجاق گاز خود را در محل مورد نظر نصب کنید.

مراحل نصب اجاق گاز های فردار و ایستاده به ترتیب زیر است:

  1. ابتدا اجاق گاز خود را از کارتن خارج کنید.
  2. قبل از نصب اجاق گاز حتما دو بست و شیلنگ مخصوص اجاق گاز را تهیه کرده باشید.
  3. اجاق گاز را در جایی که در نظر گرفته اید قرار دهید.
  4. پایه های آن را در فاصله ای که مد نظر تان است تنظیم کنید.
  5. یک طرف شیلنگ انتقال گاز را به خروجی شیر انتقال و طرف دیگر آن را به ورودی اجاق گاز وصل کنید و سپس با استفاده از بست ها آن ها را محکم کنید‌.
  6. اجاق گاز را در جای خود چفت کنید.
  7. قبل از نصب اجاق گاز شیلنگ و شیر انتقال گاز را از لحاظ نشتی آن چک کنید.
نصب اجاق گاز

آموزش مراحل نصب اجاق گاز صفحه ای:

نصب اجاق های صفحه ای به راحتی اجاق گاز های ایستاده نیست. همان طور که گفتیم اجاق گاز های صفحه ای بر روی صفحه کابینت نصب می شوند که با توجه به اندازه و ابعاد آن باید کابینت را برش دهید.

  1. در ابتدا اجاق گاز صفحه ای را به محل مورد نظر منتقل کنید.
  2. اجاق گاز را از کارتن خود بیرون بیاورید.
  3. در هنگام نصب اجاق گاز های صفحه ای شعله پخش کن و مشعل های آن را بردارید تا به آن ها در حین کار آسیبی نرسد.
  4. صفحه اجاق گاز را بر روی یک جسم نرم قرار دهید تا ترموکوپل و فندک آن در برخورد با سطح زمین آسیبی نبیند.
  5. قبل از نصب اجاق دفترچه راهنمای محصول را به دقت مطالعه فرمایید.
  6. اجاق گاز صفحه ای شما دارای شابلون نیز می باشد که از آن برای اندازه گیری از آن استفاده می شود. در صورت نبود شابلون با یک متر می توانید ابعاد زیر گاز خود را اندازه گیری کنید.
  7. اندازه هایی که به دست آورده اید را روی صفحه کابینت اعمال کنید و حتما به دقیق بودن اندازه های آن دقت کنید تا اشتباهی صورت نگیرد.
  8. بین دیوار و صفحه کابینت به اندازه سه سانتی متر قرنیز در نظر بگیرید.
  9. خطی که برش داده اید باید به گونه ای باشد که به اندازه ۴۰ سانتی متر از هر دو طرف کابینت فاصله داشته باشد.
  10. دقت کنید که خط برش نباید زیاد باشد یعنی از جلو فاصله زیادی داشته باشد.
  11. با استفاده از دریل و مته در چهار طرف آن سوراخ هایی ایجاد کنید. سپس با عمود بر عمل برشکاری را انجام دهید.
  12. بعد از برشکاری خاک اره را جارو کنید.
  13. برای این که از نفوذ رطوبت و آب بند شدن جلوگیری کنید تمام قسمت های برش خورده را چسب آکواریوم بزنید.
  14. بعد از این که چسب کاملا خشک شد اجاق گاز صفحه ای را در جای خود بگذارید.
  15. اگر که اجاق گاز شما دارای بست هایی است که به بدنه متصل می شود با استفاده از پیچ گوشتی گاز را به کابینت وصل کنید بعضی از اجاق گاز ها دارای چسب های نواری هستند که اجاق گاز صفحه ای را بر روی کابینت میچسبانند.
  16. اگر اجاق گاز شما از این نوع است با استفاده از ماژیک علامت بزنید و چسب ها را بر روی محل های علامت گذاری شده بچسبانید و بعد اجاق گاز را بر روی آن مستقر کنید.
  17. بعد از این که کار نصب اجاق گاز شما به اتمام رسید با استفاده از چسب اکواریوم دور تا دور آن را به منظور جلوگیری از آب پس دادن چسب کاری کنید.
  18. حالا شیلنگ گاز را وصل کنید.
  19. مشعل ها را پس از اتمام کار در جای خود قرار دهید و با خاطری آسوده از اجاق گاز خود استفاده کنید.

در توضیحات بالا شما را با مراحل نصب اجاق گاز های صفحه ای و ایستاده آشنا کردیم. اما برای اجاق گاز ها ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که این موضوع به پیشرفته شدن اجاق گاز ها برمی گردد که تعمیر آن را با مشکل مواجه کرده است. برای برطرف ساختن عیب ها و مشکلات اجاق گاز خود از کارشناسان و نمایندگی های محصول در این زمینه کمک بگیرید.

مطالب مرتبط : نکات ایمنی هنگام نصب اجاق گاز

مطالب مرتبط : علت دود کردن اجاق گاز چیست؟