در این مطلب از تایسز مگ قصد داریم علت زرد سوختن شعله اجاق گاز را بررسی کنیم و ببینم آیا وجود شعله های زرد یا نارنجی هنگام استفاده از گاز خطرناک هستند یا خیر، لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. رنگ زرد شعله ی اجاق گاز، نشان دهنده ی احتراق ناقص می باشد. در واقع یکی از دلایل احتراق ناقص وجود مقادیر زیاد منوکسید کربن (CO) در دودکش های گازی و به موجب این أمر زرد شدن شعله ی اجاق گاز است. اگر در زمان استفاده از شعله ی اجاق، میزان هوا و اکسیژن کم باشد شعله به صورت ناقص می سوزد و مقداری از سوخت به صورت پسماند خارج می شود.

اما اگر در زمان روشن بودن شعله ی اجاق، هوا و اکسیژن به میزان کافی وجود داشته باشد احتراق به صورت کامل انجام می شود و شعله به رنگ آبی خواهد بود. گاهی پس از روشن کردن شعله، در ابتدا هوا و اکسیژن به میزان کافی وجود دارد و شعله به رنگ آبی می سوزد اما پس از مدتی هوای ثانویه در اطراف شعله کم می شود و شعله ها به رنگ زرد در می آیند. پس لازم است که در زمان پخت غذا اکسیژن کافی به شعله های اجاق برسد تا با احتراق ناقص شعله های اجاق مواجه نشویم.

مطالب مرتبط : جرقه زدن مداوم فندک گاز به چه علت است؟

مطالب مرتبط: علت دود کردن اجاق گاز چیست؟

زرد سوختن شعله اجاق گاز

رنگ نارنجی شعله را با رنگ زرد اشتباه نگیرید. رنگ نارنجی شعله هیچ ارتباطی با پروسه ی احتراق ندارد. هر گاه متوجه شدید که انتهای شعله ها به رنگ نارنجی درآمده باید مشعل های اجاق را پاک سازی نمایید. گاهی این أمر به دلیل وجود ذرات گرد و غبار و یا ناخالصی هایی در سوراخ های مشعل ایجاد می شود که برای رفع این مشکل باید مشعل های اجاق گاز را باز نموده و با یک وسیله ی نوک تیز همچون سوزن، سوراخ های آن را تمیز نمایید. البته این کار را با دقت و مراقبت زیاد انجام دهید تا آسیبی به مشعل ها نرسد.

به امید این که با خواندن این مطلب از تایسز مگ با راهکار های جدیدی در زمینه ی کار با اجاق گاز آشنا شده باشید.