هنگامی که دکمه کنترل مشعل در بالاترین حد خود باشد اطراف مشعل باید آبی بسوزد و داخل آن یعنی در قسمت وسط مشعل ارتفاع شعله باید حدود ۲۰ میلیمتر و به رنگ آبی متمایل به سبز باشد. در این مطلب از تایسز مگ قصد داریم به بررسی تنظیم شعله اجاق گاز و مشکلاتی و خرابی هایی که باعث تنظیم نبودن شعله اجاق گاز می شود را بررسی کنیم. اگر شعله گاز طبق مشخصاتی که گفتیم نسوزد مخلوط گاز و هوا احتیاج به تنظیم کردن دارد. برای این کار با آچار مناسب مهره تنظیم کننده گاز را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید تا جریان گاز افزایش یابد و برای کاهش جریان گاز مهره گفته شده را عکس حرکت عقربه های ساعت بچرخانید.

برای تغییر مقدار هوا پیچ تنظیم کننده مخلوط هوا را شل کنید و پیچ مخلوط کن را تغییر دهید تا اندازه های سوراخ محفظه مخلوط کن عوض شود و هوای بیشتری را وارد محفظه کند.

در اجاق گاز های جدید مشکل تنظیم شعله اجاق گاز به ندرت اتفاق می افتد و احتیاجی به تنظیم مخلوط گاز و هوا نیست؛ ولی در صورتی که شعله مناسب نباشد مشکل شما می تواند از گرفتگی سوراخ نازل و یا گشاد شدن آن باشد که در این صورت باید نازل را تعمیر و یا تعویض کنید.

شکل یک شیر گاز معمولی که در اکثر اجاق گاز‌ها می بینیم همراه با نازل نشان داده شده است. در شیر‌گاز و در وسط محور چرخش شیر سوراخی وجود دارد که در آن یک پیچ قابل تنظیم وجود دارد. تنظیم و چرخش آن به وسیله پیچ گوشتی باریکی امکان پذیر است. با چرخاندن این پیچ، شعله اجاق را کمتر و یا بیشتر می کنیم ولی بر روی شعله زیاد اجاق اثری ندارد.

مواردی که باعث تنظیم نبودن شعله اجاق گاز می شود:

تنظیم شعله پیلوت

باید رنگ شعله آبی باشد و طول آن نباید از ۶ میلیمتر کمتر باشد. اگر تنظیم شعله اجاق گاز مشکل داشته باشد ممکن است، شعله کوتاه باشد به راحتی خاموش می شود. محافظ پیلوت را به آهستگی بیرون بیاورید و سوراخ آن را به وسیله یک میله نازک تمیز کنید؛ در صورتی که باز هم شعله کوتاه بود پیچ تنظیم کننده آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا تنظیم گردد.

تنظیم کردن ترموستات فر

اگر حرارت فر خیلی زیاد یا که کم باشد ترموستات نیاز به تنظیم کردن دارد. برای این کار یک دماسنج جیوه ای را در فر گذاشته و درجه فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. اگر پس از گذشت ۲۰ دقیقه اختلاف درجه ای که دماسنج نشان می دهد با آنچه که برای فر تنظیم کرده اید از ۴۰ درجه بیشتر باشد، دلیل آن این است که ترموستان خراب است و باید آن را عوض کنید.

اگر اختلاف درجه دماسنج با آنچه که فر را روی آن تعمیر کرده اید کم باشد دکمه کنترل را بسته و پیچ تنظیم کننده را به سمت زیاد و کم بگردانید. هر یک چهارم دور که پیچ تنظیم را چرخاندید در حد ۱۵ درجه حرارت فر تغییر می کند. اگر که در جهت کم آن بچرخانید ۱۵ درجه سانتی گراد حرارت فر پایین می آید. پس از این تنظیم به صورتی که گفتیم به وسیله دماسنج جیوه ای حرارت فر را کنترل کنید. ساختمان اجاق گاز‌ها تقریبا یک شکل است. گاز توسط شیلنگ به لوله های اجاق هدایت شده و توسط نازل های انتهای لوله مخلوطی از گاز و هوا را به داخل لوله های رابط می کشد و گاز را به مشعل ها می رساند که در کنار مشعل ها و ترموکوبل و فندک وجود دارد.

تنظیم گاز مشعل

در اجاق گاز‌های جدیدی که روانه بازار شده اند، نیازی به تنظیم کردن گاز مشعل نیست ولی اگر برای شعله مشعل مشکلی پیش آمد سوراخ های نازل تنگ و یا گشاد شدند برای این کار باید نازل را تمیز و یا تعمیر کنید.

خرید تنظیم شعله اجاق گاز | تایسز

مشکل در فر اجاق گاز

هنگامی که فر اجاق گاز شما به خوبی کار نکند ممکن است مشکل به این دلایل مربوط باشد:

مشکل در فیوز‌ها

اگر فر دارای فیوز داخلی است مشکل در سیم یا قسمت های برقی است که باعث خرابی فیوز شده و خرابی فیوز به خرابی یکی از قسمت های برقی و یا اتصالی کردن آن ها می باشد که باید حتما تعمیر شوند.

مشکل در المنت کباب پز

این المنت در بالای فر قرار دارد و در هنگام گریل کردن تولید حرارت می کند. اگر المنت به خوبی کار نکند شاید از قسمت اصلی جدا شده و یا شکل ظاهری آن تغییر کرده است. اگر ظاهر المنت سالم است با یک مولتی متر پیوستگی آن را چک کنید و قبل از این کار دستگاه را از برق بکشید. با برداشتن پنل پشت فر و پیدا کردن پایانه های المنت مطمئن شوید که سیم های آن آسیب ندیده باشند.

مشکل در المنت پخت

این المنت در پایین فر قرار دارد که ۹۰ درصد گرمای داخل فر را تولید می کند. فر‌های برقی از هر دو المنت پخت و کباب پز می توانند با هم استفاده کنند. اگر این المنت کار نکرد ابتدا به صورت ظاهری بررسی کنید که المنت جدا نشده باشد و در این صورت باید تعویض گردد. اگر المنت ظاهر سالمی دارد فر را روشن کرده و بعد از یک دقیقه خاموش کنید. سپس بررسی کرده که المنت هنوز حرارت دارد یا خیر. اگر المنت سرد بود برق دستگاه را قطع کنید و سپس پنل پشت را باز کنید و سیم ها را وارسی کنید که آسیبی ندیده باشند؛ سپس پیوستگی آن را توسط مولتی متر بررسی کنید.

مطالب مرتبط : علت زرد سوختن شعله اجاق گاز چیست؟

مشکل در سنسور دما

سنسور دما دمای فر را تنظیم می کند؛ اگر که این سنسور درست کار نکرد باعث روشن نشدن فر می شود. این سنسور در دیواره پشتی فر و نزدیک به سطح بالای فر قرار دارد. بیشتر فر ها وقتی سنسور دما خراب می شود یک کد خطا نمایش می دهند. اگر سنسور خراب بود آن را با مولتی متر چک کنید.

مشکل در کلید بی نهایت

کلید بی نهایت برق سطوح را کنترل می کند. اگر در المنت گرمایی نیست و پایانه ها سالم هستند احتمال آن وجود دارد که این کلید خراب باشد. ابتدا برق را قطع کرده و پنل پشتی را باز کنید. کلید را پیدا کرده و خرابی و سیم ها را بررسی کنید. اتصالات کلید را با مولتی متر چک کنید؛ اگر کلید سالم بود باید ببینید ولتاژ درست به کلید برسد و این کار به تخصص نیاز دارد.

مشکل در برد کنترل الکترونیکی

فر های جدید برای کنترل عملکرد از برد الکترونیکی استفاده می کنند. وظیفه این برد ها به کار انداختن کلیه مدار های داخلی و المنت ها استفاده می شود. اگر در خود مدار‌ها و المنت ها مشکلی نبود و فر به درستی کار نکرد باید که برد کنترل الکترونیکی را چک کنید.

مشکل در سطح المنت گرم کننده

سطح گرم کننده در اجاق های برقی که بدون مشعل هستند به صورت سیم پیچ و یا سیم پیچ نواری است این سیم به وسیله جریان برق تولید حرارت می کند. همچنین المنت ها را از پایانه جدا کرده و توسط مولتی متر چک کنید. انتهای پایانه ها را چک کنید که آسیبی ندیده باشند و در صورت وجود آسیب آن ها را عوض کنید.

مشکل در شیر ایمنی

شیر ایمنی گاز را به قسمتی گویند که از رها نشدن گاز تا زمانیکه فندک به درجه حرارت لازم برای روشن شدن گاز می رسد،مطمئن می شود اگر فندک گاز جرقه نمی زند باید ببینید در مدار برق ولتاژ وجود دارد یا خیر.

فندک در اجاق های گازی برای باز نمودن شیر گاز و جرقه وایجاد شعله است فندک جریان الکتریکی را در خود دارد و دمایش بالا می رود و ایجاد جرقه می کند.همزمان با این کار شیر ایمنی را خم کنید شیر ورودی گاز هم باز می شود و جرقه شعله را به وجود می آورد.

نتیجه گیری

لطفا در صورت بروز مشکل تنظیم شعله اجاق گاز با تعمیرگاه های فنی مربوط به اجاق گاز خود تماس بگیرید و از انجام تعمیرات به صورت شخصی خودداری فرمایید.

  1. از نصب اجاق گاز در محیط های بسته خودداری کنید.
  2. اجاق گاز را در مسیر باد قرار ندهید.
  3. بر روی محل اتصال سر شیلنگ به لوله کشی گاز حتما از بست استفاده کنید و با کف صابون محل اتصال را آزمایش کنید.

مطالب مرتبط : علت دود کردن اجاق گاز چیست؟