پیش از خرید هر وسیله ای، باید تحقیقات خود را در آن زمینه کامل کنید و کالایی را به خانه بیاورید که مناسب ترین پاسخ برای رفع نیاز شما باشد. بنابراین بهتر است بین کالای خریداری شده و مکانی که می خواهید از آن استفاده کنید، تناسب وجود داشته باشد. چون در صورت خرید کالایی که با محیط زندگی شما یا نیاز هایتان خوانایی نداشته باشد، درصد مرجوعیت آن بالا است. در مورد انواع اجاق گاز آشپزخانه همین موارد به علاوه کلی مورد دیگر صادق است. بنابراین ما این مقاله از تایسز مگ را به صحبت راجع به این موضوع اختصاص دادیم تا مشتریان بتوانند با دید بازتری انتخاب کنند.

شاید مواردی که ذکر می کنیم بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر بیاید اما بهتر است بدانید که خیلی اوقات رعایت نکردن همین موارد ساده باعث دردسر زیادی برای شما می شود!

مطالب مرتبط : چیدمان آشپزخانه، نقش اجاق گاز و سایر وسایل

نکته مهم قبل از خرید و انتخاب اجاق گاز

نوع طراحی و متراژ آشپزخانه

اجاق گاز وسیله ای است برای پخت و پز، که در تمام روز از آن استفاده می شود. در طول زمان انواع اجاق گاز‌ها با امکانات بیشتر و بهتر تولید و عرضه شده اند تا متناسب با طراحی آشپزخانه شما باشند. اگر بخواهیم مشخصات اجاق گاز ها را نام ببریم می توانیم به داشتن فر، تعداد شعله ها، داشتن تایمر و رنگ بدنه اشاره کرد.

اما اولین نکته برای انتخاب اجاق گاز توجه به طراحی آشپزخانه خود است که با توجه به آن می توان اجاق گاز را به ۳ دسته تقسیم کرد:

  • اجاق گاز مبله (فر دار یا کابینتی)
  • اجاق گاز صفحه ای
  • اجاق گاز رومیزی

اجاق گاز مبله

سال های زیادی استفاده از این اجاق گاز مبله یا همان اجاق گاز فردار در تمامی آشپزخانه ها متداول بوده است. نوع قدیمی تر این اجاق گاز ها فقط دارای شعله های مرکزی و یک محفظه فر برای پخت غذا‌های خاص وجود داشت که امروزه به این اجاق گازها قابلیت های بیشتری اضافه شده.

انواع اجاق گاز مبله معمولا با تعداد شعله های ۴ یا ۵ شعله است. همچنین اجاق گازهای‌ مبله در سه نوع مختلف وجود دارند:

  1. گازی
  2. تمام برق
  3. برقی گازی

معایب اجاق گازهای مبله

  • سنگین بودن
  • در هنگام انتخاب نسبت به گاز های رومیزی و صفحه ای تنوع کمتری دارد
  • فضای زیادی را اشغال می کند
انواع اجاق گاز

اجاق گاز صفحه ای

اجاق گازهای رومیزی و به اصطلاح توکار برای آشپزخانه های کوچک طراحی شده اند و زیبایی ظاهری آن ها توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب می کند؛ ولی در عوض این مدل اجاق گاز برای آشپزی و پخت غذاهای ایرانی مناسب نیستند و برای خانه هایی که فضای کافی ندارند این اجاق گاز گزینه خوبی است. این مدل اجاق گازها فقط تعدادی شعله دارند و دیگر قابلیت فر و گریل ندارند و در صورت نیاز باید فر را به صورت جداگانه خریداری کنید.

اجاق گاز های توکار به ۳ دسته تقسیم می شوند:

  • برقی
  • گازی
  • برقی گازی

اجاق گاز‌های تو کار برقی

صفحه این اجاق گاز ها از شیشه و سرامیک است. مصرف برق این نوع اجاق گازها بالاست و به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

اجاق گاز های توکار گازی

این نوع اجاق گاز امروزه طرفداران زیادی دارد و شما به نسبت فضایی که در اختیار دارید اجاق گازتان را از ۱ تا ۶ شعله انتخاب می کنید.

انواع اجاق گاز ها از نظر شکل ظاهری

  • استیل
  • شیشه
  • استیل-شیشه
  • شیشه ای-سرامیکی

انواع اجاق گاز های صفحه ای شیشه ای

از نظر ظاهری بسیار زیبا هستند و شیشه ان ها هم نشکن است‌. شیشه استفاده شده در این اجاق گاز‌ها قدرت بالایی در برابر افتادن ظرف بر روی اجاق دارند؛ هم چنین در برابر تغییر دما هم مقاوم هستند آن هم به واسطه حرارتی است که در داخل کوره دیده‌اند.

از طرف دیگر در این شیشه ها از پلاستیک نیز استفاده شده که خاصیت ضد خش دارند.

نکته: هنگام استفاده از ظروف چدنی توصیه می شود از چدنی کمکی استفاده کنید تا فاصله ظرف از شیشه حفظ شود.

اجاق گاز صفحه ای استیل

که به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می شوند. نوع ساده اجاق گاز‌ها به دلیل سهولت در هنگام نظافت، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است زیرا که تمیز کردن لکه روغن و یا غذا بر روی استیل آجدار به سختی انجام می شود و تنها مزیتی که استیل آجدار دارد ضد خش بودن آن است.

در هنگام تمیز کردن اجاق گاز های استیل دقت کنید که روی آن خش نیفتد. اجاق گازهایی که از ترکیب هر دو یعنی شیشه و استیل ساخته شده اند تمام مزیت های اجاق گاز شیشه ای را دارند و دور تا دور گاز نوار استیل کشیده شده است که مقاومت آن را دو چندان کرده است.

اجاق گاز سرامیکی

تنها تفاوت این نوع در جنس صفحه آن است که از جنس سرامیک نشکن است.

انواع اجاق گاز های رومیزی

استیل، شیشه ای و سرامیکی که نوع استیل آن معمولا به دو شکل ساده و آجدار تولید شده اند.

اجاق گاز های سرامیکی معمولا مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و با ریختن آب امکان ترک خوردن ندارند و در برابر سایش،گرد و غبار و چربی مقاوم هستند. اجاق گاز های رومیزی شیشه ای تنوع بالایی دارند همچنین شیشه آن ها نیز نشکن است و تحمل حرارت بالا را دارند. بعد از طبخ غذا سطح شیشه را از لکه و چربی پاک کنید.

همانطور که دیدید، اجاق گازها انواع مختلفی از لحاظ جنس و کیفیت دارند. همچنین از لحاظ نصب به دو دسته توکار و روکار تقسیم ممی شدند که شما باید بر اساس فضا و متراژ آشپزخانه تان، یکی از این مدل ها را انتخاب کنید.

به لحاظ هزینه، بهتر است که خودتان قیمت اجاق گاز ها را مقایسه کنید و با توجه به بودجه تان، بهترین کالایی که از پس هزینه اش بر می آیید را خریداری کنید.

پیش از خرید حتما به ابعاد روی کارتن محصول دقت کنید و اندازه های فضای موجود برای گاز آشپزخانه تان را بر روی کاغذ کوچکی یادداشت کنید و به همراه داشته باشید.