اجاق گاز ها به سه دسته رومیزی، توکار یا صفحه ای، مبله یا ایستاده تقسیم بندی می شوند. اولین نوع از اجاق گازهای مبله مدل هایی با یک شعله مرکزی برای طبخ غذا و یک فر برای پخت کیک و گریل جوجه و کباب غذا بودند که بعدها مدل های متنوع تری با امکانات بیشتری از جمله تعداد شعله های بیشتر و سیستم کباب پز و سرخ کن و ماهی تابه هم به این مدل از اجاق گازهای مبله اضافه گردیدند.

این نوع اجاق گازهای مبله دارای سیستم گازی یا برقی یا هر دو با هم می باشد. از لحاظ ساختار و ابعاد، اجاق گازهای مبله در سه سایز ۵۰ – ۶۰ – ۹۰ سانتی متری تولید و مونتاژ می‌شوند که البته لازم به توضیح است: این مقدار ابعاد با تعداد شعله های اجاق گاز رابطه ای هم سویه دارد. به طور مثال اجاق گازهای ۵ شعله ۹۰ سانتی متری تولید می شوند.

یکی از مهم ترین مزایای این نوع اجاق گازهای مبله که آن را بر انواع مشابه خود برتر می سازد کیفیت فر و قسمت جوجه گردان آن می باشد؛ چرا که بدون استفاده از روغن و حتی سرخ کردن از دو قسمت یاد شده برای کباب کردن غذای تان با بهترین کیفیت بهره خواهید برد.

انواع اجاق گازهای مبله یا ایستاده

امروزه انواع مختلفی از اجاق گازهای مبله در بازار لوازم خانگی به چشم می‌خورد که هر خانواده با توجه به سلیقه و میزان درآمد و همچنین ظرفیت آشپزخانه و هماهنگی اجاق گاز با دکوراسیون داخلی و کابینت آشپزخانه خود اقدام به خریداری یکی از انواع این نوع اجاق گازها می نمایند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با اجزای اجاق گاز مبله، امکانات، جنس بدنه و رویه، تعداد شعله ها، سیستم خودکار ترموکوپل، صفحه نمایش و فندک اتوماتیک و همچنین مشخصات فر اجاق گاز مبله، جنس شبکه، کیفیت و استاندارد آن و مواردی از این دست آشنا نماییم پس با ما همراه باشید:

اجاق گاز مبله

همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم، اجاق گازهای مبله به دو دسته برقی و گازی تقسیم بندی می شوند اما کار با اجاق گازهای مبله گازی بسیار راحت تر از اجاق گازهای مبله برقی است و هم نسبت به نوع برقی آن مقرون به صرفه نیز می باشد.

جنس بدنه اجاق گاز

از لحاظ جنس بدنه و رویه اجاق گازهای مبله به دو دسته لعاب و استیل دسته بندی می شوند. در برخی از مدل ها جنس رویه و بدنه اجاق گاز هر دو از جنس استیل می باشد و در برخی از مدل ها جنس بدنه و رویه اجاق گاز هر دو از لعاب است. لازم به ذکر است جنس استیل مقاومت بیشتری دارد اما جنس لعاب به سهولت تمیز می شود.

خرید اجاق گاز مبله | تایسز

تعداد شعله ها

تعداد شعله های اجاق گازهای مبله یا ایستاده بسته به سلیقه و ابعاد آشپزخانه و هزینه موجود برای خرید اجاق گاز متفاوت است که معمولاً از ۳ شعله شروع شده و به ۵ تا ۶ شعله می رسد. یکی از نکات بسیار جالب و قابل تامل در مورد اجاق گازهای مبله شعله پلو پز آن می باشد که توسط دو شیر گاز مجزا از هم جدا گردیده و این قابلیت امکان کنترل شعله مرکزی و بیرونی شعله مرکزی را به طور همزمان به کدبانوی خانه می دهد.

مطالب مرتبط :  علت روشن نماندن شعله ی فر اجاق گاز

ترموکوپل

قبلاً توضیح داده شد که وجود ترموکوپل در اجاق گازهای مبله سطح ایمنی این اجاق گازها را به طرز چشم گیری افزایش می دهد و آن هم به این دلیل که با قطع شعله به طور خودکار جریان گاز اجاق گاز نیز قطع می شود و این قابلیت یکی از مزایای بسیار مهم در خرید اجاق گازهای مبله است که باید به آن توجه لازم را داشته باشید.

فندک اتوماتیک و صفحه نمایش

از مزایای دیگر اجاق گازهای مبله داشتن سیستم فندک اتوماتیک در این نوع اجاق گازها است که به راحتی و با چرخاندن پیچ شعله، شعله روشن شده و نیازی به استفاده از کبریت و فندک دستی نمی باشد.

همچنین وجود صفحه نمایش برای تعیین زمان پخت غذا و کیک و دادن آلارم هشدار اتمام زمان پخت و جلوگیری از هدر رفتن انرژی از مزایای دیگر اجاق گازهای مبله می باشد.

مشخصات فر اجاق گاز مبله

معمولاً اجاق گازهای مبله دارای یک فر می باشند اما امروزه برخی از ما امروزه برخی از انواع مدل های آن دارای ۲ یا تعداد بیشتری فر مجزا  می باشند که قابلیت استفاده همزمان را دارند. همچنین طبقات فر این نوع اجاق گازها متحرک و قابلیت جابجایی آسان را دارا می باشند.

جنس شبکه اجاق گاز مبله

جنس شبکه اجاق گازهای مبله حتماً باید از جنس میله ای یا فولادی با پوشش لعابی یا از جنس چدن باشد تا در هنگام پخت غذا و قرار گرفتن ظروف غذا بر روی آن ها تعادل ظروف بر روی اجاق گاز حفظ گردد.

کیفیت و استاندارد

یکی از موارد بسیار مهم که حتما در هنگام خرید اجاق گازهای مبله به آن توجه لازم را باید داشته باشید دارا بودن نشان استاندارد، برچسب انرژی، گارانتی و خدمات پس از فروش و …. می باشد.

در ادامه مطلب و متنوع تر شدن آن به توضیح تفاوت های دو نوع اجاق گاز مبله و صفحه ای می پردازیم.

– اجاق گاز صفحه ای

  • راندمان حرارتی پایین
  • فاقد فر
  • وزن پایین
  • جمع و جور بودن و نیازمند فضای کمتر
  • دارای عرض ۵۰ – ۶۰ – ۹۰
  • بر روی قسمتی از کابینت نصب می شود و قابلیت جابجایی ندارند.

– اجاق گاز مبله

  • راندمان حرارتی بالا
  • دارای فر
  • وزن بالا
  • نیاز به فضای اختصاصی و بزرگ در آشپزخانه
  • دارای عرض ۵۰ – ۶۰ – ۹۰
  • قابلیت جابجایی دارند.

مطالب مرتبط :  علت جرقه زدن مداوم اجاق گاز